Akordi_logo

Kuoro- ja laulukoulu Akordi

Syyskausi alkaa 5.9.. Tervetuloa mukaan uudet ja entiset laulajat! Mukaan voi liittyä milloin tahansa kauden aikana.

"Laulu ilon tuottaa, laulu yhdistää!" :)

Oletko aina halunnut laulaa kuorossa, mutta ajattelet, etteivät laulutaitosi riitä tai ettet osaa nuotteja? Tai oletko pitkään laulanut kuorossa ja kaipaat äänenmuodostus- tai musiikin teorian opetusta? Jos olet, niin kuoro- ja laulukoulu on tarkoitettu juuri sinulle! Harjoitukset torstaisin klo 17 Kalevan kirkolla salissa 10.

Kuoro- ja laulukoulu Akordin opettajana toimii Pirjo Mäntyvaara, 040 804 8733, pirjo.mantyvaara(at)evl.fi

SYYSKAUSI ALKAA 5.9.!

UUTENA TOIMINTANA SYYSKAUDELLA KAKSI NAISKUOROPERIODIA!

AKORDIN NAISKUOROPERIODIT SYKSYLLÄ 2024

Syyskaudella monen Akordissa laulavan naisen toive toteutuu – päästään kokeilemaan ja oppimaan kahdella periodilla äänissä laulamista naiskuorossa! Ensimmäinen periodi on heti syyskauden alussa 5.9.–26.9. klo 18.45–20.00 (Akordin normiharjoituksen jälkeen) Kalevan kirkolla salissa 10. Toinen periodi on kauden lopussa 21.11.–19.12. klo 18.45–20.00 – ja sen periodin päätteeksi kuoro laulaa Kalevan kirkon messussa neljäntenä adventtisunnuntaina 22.12. klo 10. Kaikki naiset, jotka haluavat opetella lisää äänissä laulamista, ovat tervetulleita perioideille! Lauletaan 2- ja 3-äänisiä diskanttikuorosovituksia sekä pianoseästyksellä että ilman säestystä (a cappella).

KUORO- JA LAULUKOULU AKORDIN SYYSKAUDEN OHJELMA

Harjoitukset Kalevan kirkolla salissa 10 torstaisin klo 17–18.30

Syyskauden aikana jokaisella jaksolla lauletaan virsiä – juhlistamme näin 500-vuotiasta luterilaista virsiperinnettä. Tuomiokirkkoseurakunnassa on tähän liittyen ”Virsi nyt!” -festivaali 20.10.-1.12.. Kuoro- ja laulukoulu Akordi osallistuu festivaalin Villivirsiä -tilaisuuteen, joka on Tuomiokirkossa torstai-iltana 24.10..

SYYSKUU (5.9.–29.9.)

Teema: ”Laulu ilon tuottaa, laulu yhdistää”

Tällä jaksolla iloitaan yhdessä laulamisesta. Opitaan ja muistellaan laulamisen perusasioita ja pyritään löytämään rento ja vapaa äänenkäyttö.

Jakson aikana lauletaan suomalaisia kansanlauluja yksi- ja kaksiäänisesti sekä harjoitellaan 29.9. messuun enkeli-teemaisia virsiä ja lauluja.

ILOINEN PALVELUTEHTÄVÄ: su 29.9. klo 10 messu Tuomiokirkossa, harjoitus klo 9.15 (Mikkelinpäivä)

LOKAKUU (3.10.–24.10.)

Teema: Virsien äärellä

Erityisesti tällä muutaman harjoituskerran jaksolla juhlitaan 500-vuotiasta virsilauluperinnettä laulamalla virsiä. To 10.10. harjoituksen opena toimii Eveliina Ylikoski ja 17.10. Katja Mäkiö. Jakson lopussa osallistumme Virsifestivaalin Villivirsiä -tilaisuuteen Tuomiokirkossa to 24.10.. Sinä torstaina ei siis ole harjoitusta Kalevassa.

ILOISET PALVELUTEHTÄVÄT:

-        hoivakotivierailu ?

-        to 24.10. klo 19 Sirkku Rintamäen Villivirsiä -tilaisuus Tuomiokirkossa

MARRASKUU (31.10.–27.11.)

Teema: ”Yksiäänisestä moniääniseen – kuorolaulun alkeita ja musiikin teoriaa”

Tällä jaksolla harjoittelemme enemmän moniäänistä laulua, 2- ja 3-äänisiä lauluja sekä kaanonlaulua. Perehdytään kuorolaulun alkeisiin ja nuotinlukemiseen – mitä kaikkea kuorolaulaja näkee ja ”lukee” katsoessaan kuoronuottia.

Jakson aikana lauletaan syksyn aikana akordilaisilta tulleita toivelauluja sekä jakson lopussa kajautellaan Hoosiannaa sekä muita adventtilauluja ja -virsiä.

ILOINEN PALVELUTEHTÄVÄ: hoivakotivierailu ?

JOULUKUU (5.12–24.12.)

Teema: ”Kauneimmat joululaulut soi!”

Tällä jaksolla lauletaan joululauluja ja -virsiä yksi- ja kaksiäänisesti.

ILOISET PALVELUTEHTÄVÄT:

-        su 15.12. klo 18 Kauneimmat Joululaulut Tuomiokirkossa

-        jouluaatto 24.12. iltapäivällä Jouluaaton hartaus

Jokaisella kerralla ollaan laulamisen perusasioiden äärellä ja opitaan uutta omasta äänestä ja laulamisesta sekä käydään musiikin teorian perusasioita ja opiskellaan nuottikuvaa laulujen avulla. Pyritään laulamaan aiempaa enemmän myös 2-äänisiä lauluja ja kaanoneita, jotta moniääninen laulaminen tulee pikkuhiljaa tutummaksi.

Tukitoimintaa kaikille kuorolaisille

Sen lisäksi, että kuoro- ja laulukoulu Akordi on matalan kynnyksen kuoro aloittelijoille, se tarjoaa myös tukitoimintaa kaikille kuorolaisille. Siellä opetellaan kuorolaulamisen perustaitoja (mm. musiikin teoriaa, kehon hallintaan ja hengitykseen liittyviä asioita), tervettä äänenkäyttöä ja lauletaan helppoja lauluja.

Lauluryhmä

Kuoro- ja laulukoulu Akordin kävijöistä kootaan lauluryhmä, jonka kanssa käydään laulamassa seurakunnan jumalanpalveluksissa ja ilahduttamassa ihmisiä hoivakodeissa.

Tämä saattaa myös kiinnostaa:

Soivaa hoivaa

Tampereen seurakuntayhtymässä on meneillään myös Soivaa hoivaa -hanke, jonka kautta tehdään merkityksellistä vapaaehtoistyötä. Tärkeää laitosvierailuilla musiikin lisäksi on aito ihmisen kohtaaminen ja läsnäolo hetkessä, siksi valmennus aiheeseen on paikallaan. Lisätietoa Soivaa hoivaa -hankkeesta ja siihen liittyvästä valmennuksesta: https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/soivaa_hoivaa