Viikon sana
1. Moos. 4:9
”Silloin HERRA kysyi Kainilta: ’Missä on veljesi Aabel?’ Kain vastasi: ’En tiedä. Olenko minä veljeni vartija?’”
Syntiinlankeemuksen jälkeen Aadam syytti lankeemuksestaan Jumalaa ja Eeva käärmettä. Esivanhempamme karkotettiin Eedenistä ja yllä olevassa jakeessa heidän esikoispoikansa Kain jatkaa kapinaa.
Jumala antoi (1. Moos. 3:15) lupauksen käärmeen pään murskaavasta vaimon (miespuolisesta) Siemenestä. Ennen karkotusta ”HERRA Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen nahkaiset vaatteet ja puki heidät niihin” (1. Moos. 3:21). Ajattelen, että tässä näemme ensimmäisen syntiuhrin, josta HERRA sitten teki vaatteet langenneille esivanhemmillemme. Emme tiedä kuka eläimen surmasi, koska Raamattu ei asiaa kerro. Ehkä Aadam toimitti Eedenissä ensimmäisen uhrin.
Neljännestä luvusta voi päätellä, että Jumala on ohjeistanut Aadamia ja Eevaa siitä, miten Häntä voi lähestyä. Voimme olettaa, että Kain ja Aabel olivat molemmat saaneet samat ohjeet. Molemmat toivat uhrina parasta mitä heillä oli, mutta vain toinen toi Herralle otollisen uhrin. Aabel todisti luottamuksensa Jumalaan noudattamalla Hänen ohjeitaan (hän siis ”uskoi”, Hepr. 11:4).
Yksikään ihminen ei pelastu ilman Jeesusta. Uhrinsa kautta Aabel laittoi turvansa tulevaan Messiaaseen. Eeva tunnusti oman uskonsa jakeessa 1. Moos. 4:1, jossa oikein käännettynä lukee ”Minä olen saanut pojan, HERRAN”. Kainia siis pidettiin tulevana Messiaana. Todellisuus osoitti toista.
On puhuttelevaa, että vaikka Kain ei välittänyt Jumalan uhrausohjeista, Herra lähestyy Kainia (1. Moos. 4:6–7) ilmeisesti yrittäen vielä saada Kainia muuttamaan mielensä. Kain ei käänny, vaan suorittaa historian ensimmäisen murhan. Murhan jälkeen Herra antaa Kainille mahdollisuuden tunnustaa syntinsä, johon Kain vastaa valheella (1. Moos. 4:9) – mennen aina vain syvemmälle synnin suohon.
Aabelin murhan jälkeen mainitaan, että Aadam ja Eeva saivat Seetin. Tämä tapahtui n. 130 vuotta luomisen jälkeen (1. Moos. 4:25; 5:3). Pitkät eliniät todistavat alkuperäisestä täydellisestä luomisesta, jota geneettinen rappeutuma ja Vedenpaisumuksen pullonkaulaefekti eivät olleet vielä turmelleet. Väestömäärä oli selvästi lisääntynyt, olihan Jumala antanut asiasta käskyn (1. Moos. 1:28), ja lisäksi Kain itse toteaa jakeessa 4:14, että ”kuka ikinä minut kohtaa, tappaa minut.” Tässä viitataan selvästi Aabelin sukuun.
Entä kuka oli Kainin vaimo? Jumala kielsi läheisten ihmisten avioliitot vasta Mooseksen aikana. Hän teki niin varmaankin geneettisistä syistä. Kaiken alussa asiaan ei kuitenkaan liittynyt mitään negatiivista. Niinpä Kain olisi voinut mennä naimisiin esimerkiksi veljentyttärensä kanssa.
Raamatun punainen lanka on Messias Jeesukseen ja Hänen kahteen tulemukseensa huipentuva, todelliseen maailmanhistoriaan naulattu dokumentaatio, jota voimme lukea 1. Mooseksen kirjasta alkaen. Mooseksen kirjat ovat todellista historiaa ja sellaisena ne tulee lukea. Ajatukset vuosimiljoonia kestäneestä kuolemasta ja kärsimyksestä ennen syntiinlankeemusta eivät nouse alkutekstistä, vaan ovat yritys, jolla koitetaan sotkea naturalistinen ja pohjimmiltaan ateistinen ”tieteen” filosofia Raamattuun.
Darwinin vankkumaton kannattaja Thomas Huxley kirjoitti (viitaten lukuihin 1. Moos. 1–11): ”koko kristillinen teologia kestää tai kaatuu juutalaisten kirjoitusten luotettavuuden mukana.” (Science and Hebrew Tradition, Appleton and Company, New York, s. 207, 1897).
Raamattu on ”kokonaan totuus” (Ps. 119:160) ja meillä onkin tänä päivänä enemmän todisteita luomisen puolesta kuin koskaan aikaisemmin. Raamattuun kirjattu todellinen maailmanhistoria auttaa meitä tulkitsemaan tieteen tuloksia ja tekemään parempaa tiedettä. Tämä kaikki toimii myös valtavana uskon vahvistuksena koska voimme luottaa Raamattuun myös siinä, mitä se kertoo hengellisistä asioista. Itse Jeesus vetosi tähän: ”Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista asioista, kuinka sitten voisitte uskoa, jos puhun teille taivaallisista? ” (Joh. 3:12)
Koska ensimmäinen Aadam lankesi, viimeisen Aadamin, Jeesuksen, piti kuolla. Liittykäämme Aabelin seuraan ja laittakaamme mekin luottamuksemme puolestamme kuolleeseen ja ylösnousseeseen Messias Jeesukseen.
-Ari Takku