Viikon sana

22.3.2024 10.46

1.Moos.18:14

Onko Herralle mikään mahdotonta? Ensi vuonna tähän samaan aikaan minä palaan luoksesi, ja silloin Saaralla on poika."

 Ismaelin syntymästä oli kulunut 13 vuotta, joten eipä ihme, että Saara ajatteli Biblian mukaan näin:

18:12.” Sentähden nauroi Saara itsellensä, ja sanoi: nyt koska minä vanha olen, antanenko minä itseni hekumaan? ja minun herrani on vanhentunut.”

Saaran nimi oli hepr. śārā, ruhtinatar, hallitsijatar. Aabrahamin sisarpuoli, jonka alkuperäinen nimi oli Saarai ja josta tuli Arahamin vaimo. Saarai seurasi miestään uskollisesti tämän vaelluksilla, ensin Kaldean Uurista Harraniin ja myöhemmin Harranista Kanaanin maahan. Egyptissä tapahtujen seikkailujen jälkeen he palasivat Kanaanin maahan.

Kun Jumala teki liiton Aabramin kanssa antaen siinä yhteydessä hänelle nimen Aabraham, sai myös Saara (entinen Saarai) uuden nimensä. Samalla Jumala antoi lupauksen Saarasta: "ja minä siunaan häntä ja annan hänestäkin sinulle pojan; niin, minä siunaan häntä, ja hänestä tulee kansakuntia, polveutuu kansojen kuninkaita", Herran lupauksen mukaisesti 90-vuotias Saara synnytti Iisakin. Saara kuoli 127 vuoden vanhana Kirjat-Arbassa (Hebronissa) ja hänet haudattiin Makpelan luolan perhehautaan.

Tässä me näemme alussa olleen sanan mukaan, että Herralle ei mikään ole mahdotonta. Voisimmepa omassa elämässämme tämän sisäistää.

Siten tulemme tähän Sodoman tilanteeseen. Jumala oli jo nähnyt, että siellä ei ole ketään vanhurskasta, joten hän antoi ehkä vähän huvittuneena Aabrahamin tehdä nämä kuusi kaupankäynti yritystään.

Sitten enkelit tulivat Sodomaan ja Loot osoitti heille vieraanvaraisuutta. Tästä jääköön meillekin ohje, että osoittamalla vieraanvaraisuutta, voimme pitää enkeleitä vieraanamme.

Tapahtumat vahvistivat enkelille, että paikka täytyy pistää maan tasalle ihmisten pahuuden takia. Aamulla Loot kuitenkin ”inttaili” vuorille lähtöä, kun oli jo niin paljon ”urbanisoitunut”, että halusi läheiseen kaupunkiin. Vaimokaan ei olisi halunnut lähteä ja vilkuili taakseen suolaisin seurauksin.

Raamattu ei kerro, mitä Loot pelkäsi Sooarissa, koska hän kuitenkin nousi vuorille asumaan luolassa tyttäriensä kanssa.

Kertomus insestistä ei ole ensisijaisesti moraalinen, vaan se on kirjoitettu sen tähden, koska Genesis on suuri alkujen kirja. Se on kertomus kahden Israelin myöhemmän historian kannalta merkittävän kansan synnystä: moabilaisten ja ammonilaisten (5. Moos. 2:9, 19). ja myös kuvaamaan kahden juutalaiskansaa myöhemmin vastustaneiden kansojen häpeällistä alkua.

Sodoman tuhoa on tukittu ja tapahtuma todennettu! Lisää aiheesta voit lukea TÄSTÄ.

Siunattua Pääsiäiseen laskeutumista toivottaen!

SEPPO NIKKANEN


Palaa otsikoihin