Viikon sana
Luuk. 2:10-11
Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
Jouluumme kuuluu Jeesus-lapsi, seimi, äiti-Maria, enkelit, paimenet. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, että meillä on tänä päivänä sangen ohut käsitys kristillisestä joulusta. Nyt en tarkoita kaupallista jouluhumua runsaine lahjoineen enkä mainosten joulutunnelmaa, vaan markkinahumusta puhdistettua nykyajan kristillistä joulua.
Toisin on ollut isillämme vuosisatoja sitten. Heillä on ollut meitä syvempi ymmärrys jouluun. Tämä käy ilmi, kun tarkastelemme Evankeliumikirjaa, jonka juuret ulottuvat aina ensimmäisille vuosisadoille asti. Evankeliumikirjassa joulua edeltää adventtiaika, Herran tulemisen odotus. Kokonaisuuteen kuuluu vielä Tuomiosunnuntai eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntai. Seuraavassa suoria poimintoja Evankeliumikirjasta, joka antaa meille syvemmän merkityksen jouluun.
Tuomiosunnuntai ”Kristus,
kirkkauden Herra”
Kirkkovuoden alussa ja lopussa kuuluu sama viesti: Jumala lähestyy meitä
Kristuksessa ja asettaa meidät kasvojensa eteen. Ihminen on vastuussa teoistaan
ja tekemättä jättämisistään. Viimeisessä tuomiossa Jumalan vanhurskaus toteutuu
lopullisesti.
1.
Adventtisunnuntai ”Kuninkaasi tulee nöyränä”
Kirkkovuoden ensimmäinen sunnuntai
julistaa, että Jumala ei ole kaukana meistä. Hän lähestyy kansaansa antaakseen
sille pelastuksen uuden ajan.
2.
Adventtisunnuntai ”Kuninkaasi tulee kunniassa”
Tämän päivän aiheena on Kristuksen
tuleminen kunniassaan aikojen lopulla. Keskelle hätää ja syyllisyyttä
seurakunta on saanut lupauksen pelastuksen ajasta. Tämä lupaus täyttää sen
toivolla ja ilolla.
3.
Adventtisunnuntai ”Tehkää tie Kuninkaalle”
Johannes Kastajan kehotus katumukseen ja
parannukseen koskee myös meitä. Johannes viittaa Jumalan Karitsaan, joka kantaa
koko maailman synnin. Saamme tunnustaa syntimme luottaen Kristuksessa annettuun
pelastukseen. Tämä on pääasia jouluun valmistautumisessa.
4.
Adventtisunnuntai ”Herran syntymä on lähellä”
Vapahtajan äidin odotus ja Herran kansan
joulun odotus kuuluvat yhteen
Jouluaatto ”Lupaukset täyttyvät”
Jouluaattona ollaan profeettojen lupausten
toteutumisen ovella. Jouluaaton aihe on pelastuksen kaipuu ja lupaus
Vapahtajasta.
Jouluyö ”Teille on syntynyt Vapahtaja!”
Jouluyö on Kristuksen syntymisen yö. Seurakunta
kuulee enkelin viestin: »Tänään on teille syntynyt Vapahtaja.»
Nämä siis katkelmia Evankeliumikirjasta. Nämä ohjaavat meitä ymmärtämään, että Jeesuksen ensimmäinen tuleminen maailmaan Jumalan Karitsana ja toinen tuleminen Kuninkaana ovat yksi kokonaisuus: ei ole yhtä ilman toista. Niin kuin pidämme Jeesuksen ensimmäistä tulemista varmana historiallisena tapahtumana, voimme pitää Jeesuksen toista tulemista varmana tulevana tapahtuma. Molemmista on Jumalan profeettojensa kautta annetut lujat lupaukset.
Evankeliumikirjan kokonaisuus avaa ymmärrystä myös sille, mitä tarkoittaa enkelin viesti ”teille on syntynyt Vapahtaja”. Jos mielessämme on vain joulupyhien sanoma, voimme erehtyä ajattelemaan, että Jeesus syntyi jouluna maailmaan vapauttamaan meidät jostain ajallisesta ikeestä ja täyttämään meidän ajallisia tarpeita. Ei, Jeesus ei syntynyt maailmaan meidän ajallisten tarpeiden vuoksi. Asian ymmärtämiseksi adventtiaikaa edeltää Tuomiosunnuntai, joka muistuttaa meitä kerran tapahtuvasta viimeistä tuomiosta, jossa Jumalan vanhurskaus toteutuu lopullisesti.
Jeesus syntyi Vapahtajaksi, jotta kestäisimme ja voisimme seistä hänen varassaan tuomiopäivänä. Jeesus syntyi maailmaan ollakseen Vapahtaja jokaiselle, joka uskoo häneen; Vapahtaja, jolla on valta ja voima kantaa ihminen ylitse kuoleman taivaaseen. Tämä on joulun suuri ilosanoma!
Siunattua ja armorikasta Vapahtajamme syntymäjuhlaa!
-Jaakko Paasi