Viikon sana
Luuk. 7:48
Sitten hän sanoi naiselle: ”Sinun syntisi ovat anteeksi annetut”
Tämä seitsemännen luvun viimeinen perikooppi ”Fariseus ja syntinen nainen” on Luukkaan evankeliumin kauneimpia helmiä.
Samalla tämä on ensimmäinen Jeesuksen voitelukertomuksista, jonka aikamäärästä ei ole tietoa, mutta seuraavana on Lasaruksen kodissa 6 pv ennen pääsiäistä, kun Maria voitelee Jeesuksen jalat (Joh.12:1-8).
Kolmas kerta oli kaksi päivää ennen pääsiäistä Simon Spitaalisen talossa, jossa nainen voiteli Hänen päänsä. Perimätieto kertoo, että nainen olisi ollut Maria, mutta kuka heistä?
Kuitenkin vain tässä ensimmäisessä Jeesus puhuu naiselle sanoen: Sinun uskosi on sinut pelastanut. Mene rauhaan”.
Tähän luottamukseen mekin saamme synteinemme jäädä.
Meillä käännöksissä on yksi synti-sana, mutta kreikan kielessä aiheet ovat tarkemmin yksilöityjä:
Kreikan kielen sana ”anomia” tarkoittaa lain rikkomista.
”Ofeilima” merkitsee velkaa laiminlyömisestä, väärämielisyydestä, sopimuksen rikkomisesta tms.
"Hamartia" Ohiampuminen tai osumattomuus, kun epäonnistutaan tarkoittamalla hyvää, mutta sitten huomataan, että tehdäänkin pahaa.
”Agnoema” tarkoittaa liukastumista, kompastumista, vahingossa tehtyä pahaa yms.
”Parakon” tarkoittaa tottelemattomuutta, mutta viittaa myös väärin kuulemiseen.
”Parabasis” viittaa lain rikkomiseen kiertämällä oikea.
Sanalla ”asebeia” sitten tarkoitetaan aktiivista toimintaa Jumalaa vastaan.
Meillä jokaisella on omat syntipisteemme, mutta voimme aina käyvä Daavidin kaveriksi Psalmi 51:3-6 sanoin:
Jumala, ole minulle armollinen
hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut
puhtaaksi rikoksestani,
puhdista minut synnistäni.
Minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina edessäni.
Sinua Ainoaa vastaan olen syntiä tehnyt,
olen tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi.
Sinä osoittaudut vanhurskaaksi puheessasi
ja puhtaaksi tuomitessasi.
Halutessasi voit vielä lukea synnintunnustuksen 701, Syvyydestä minä huudan!
Seppo Nikkanen