Viikon sana

23.8.2024 12.45

Matt.8:26

”Hän sanoi heille: Miksi olette peloissanne, te vähäuskoiset? Sitten hän nousi ja nuhteli tuulia ja merta ja tuli aivan tyven.

Olemme tulleet Vuorisaarnan jälkeen Jeesuksen ”voimatekojen” pariin.

Kun edellisissä luvuissa on kerrottu Jumalallisesta viisaudesta sanoin, niin nyt siirrytään Jumalallisen rakkauden tekoihin parannusihmeiden kautta.

Näistä poikkeava on 26 jakeen tapaus, jossa Jeesus kyllä tiesi, että nämä miehet olivat olleet koko ikänsä kalastajia tällä järvellä. Alkukielessä Jeesus sanoo: ”Miksi arkoja olette”, tarkoittaen juuri, että hehän olivat nähneet näitä myrskyjä. Mutta nyt heidän uskonsa on pettänyt.

Kun sitten Jeesus tyynnyttää myrskyn, sillä luonnonvoimatkin tottelevat luojaansa, niin Jeesuskin on vähän pettynyt opetuslapsiinsa, jotka olivat nähneet monet ihmeteot. Vähän aikaisemmin Jeesus oli kiittänyt pakana-sotilasta, jolla oli uskoa niin vahvasti, ettei moista ollut ennen Israelissa nähty.

Kun me nyt tänä päivänä katselemme näitä ”maailman myrskyjä” joka puolella, niin pelkoja herää, vaikka meidän ei tarvitsisi olla epäuskoisia Jumalan suunnitelmaa kohtaan.

Kuitenkin täytyy tulla vielä monenlaisia sotia ja merkkejä ennekuin ”Herran Päivä” tulee ja näistä on jo profeetta Jooel kertonut luvussa 2:28-32.

Sen viimeinen jae on silti lohdullinen: ”Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”!

Seppo Nikkanen


Palaa otsikoihin