Viikon sana

12.9.2024 21.01

Matt. 11:18-19

"Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: ”Hänessä on paha henki.” Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: ”Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!” Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!"

Kun Raamattua tutkitaan raamattupiirissä, monet jakeet avautuvat uudella tavalla, ja yhdentekevältä vaikuttaneet jakeet alkavatkin puhutella. Näin kävi minulle lukiessani Jeesuksen luonnehdintaa omasta maineestaan ja elämäntavoistaan verrattuna Johannes Kastajaan.
 
Johannes Kastaja oli epäilemättä hyvin erikoinen ihminen – askeetti, erakko, ”Jumalan hullu”. Kun mies eli autiomaassa ja käytti ravinnokseen heinäsirkkoja ja villimehiläisten hunajaa, oli selvä, ettei hän nauttinut viiniä eikä gourmet-aterioita. Jeesus oli erilainen. Oman kuvauksensa mukaan hän nautti ruoasta ja viinistä – oli tässä suhteessa ”tavallinen” ihminen.
 
Emme voi tietää, millaisia ihmispersoonia Jeesus ja Johannes lopulta olivat. Veikkaukseni on, että Jeesus – syömäri, juomari ja syntisten ystävä – oli helposti lähestyttävä, miellyttävä ja rakastettava, kun taas Johannes saattoi olla varsin outo ja pelottava. On hyvä, että nämä Jumalan miehet olivat erilaisia. Johanneksen rajuus ja erikoisuus saattaa vedota joihinkin ihmisjoukkoihin, Jeesuksen olemus todennäköisesti useampaan. Jumalan kohtaamisessa ei kuitenkaan ole ratkaisevaa, millainen on Hänen sanansaattajiensa inhimillinen olemus tai persoonallisuus. Ratkaisevaa on, millainen on heidän sanomansa - sanansa ja tekonsa. Hedelmistään puu tunnetaan. Sekä Johanneksen että Jeesuksen hedelmät olivat hyvät.
 
Vuoden 1992 käännöksessä Viisaus on kirjoitettu isolla alkukirjaimella, todennäköisesti oikeutetusti. Viisaus on itse Jeesus Kristus, iankaikkisuudesta alkunsa saanut (Sananl 8:23), ja hänestä (Viisaudesta) profetoidaan hyvin selkeästi Sananlaskujen kirjan 8. luvussa. Viisauden eli Jumalan teoista hänet tunnettiin – ja tunnetaan edelleen! Sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan evankeliumi. Syöminen, juominen ja elämäntavat ovat toisarvoisia, kun Jumalan valtakunta murtautuu esiin Jeesuksessa.

-Jukka Uotila

Palaa otsikoihin