Viikon sana

28.9.2024 19.10

Matt. 13:23

”Kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää.”

Jeesuksen kylväjävertaus on vuosisatojen varrella niin ihastuttanut kuin ahdistanut monia kristittyjä. Ihastuksen syynä on usein ollut se, kuinka voimme ympärillämme tunnistaa kaikki vertauksessa kuvatut neljä ihmisten tapaa reagoida kuultuun Jumalan sanaan. Ahdistusta on aiheuttanut epäilys siitä, mihin kategoriaan itse kuulun. En kai vain ole niitä, jotka kyllä ovat ottaneet sanoman iloiten vastaan, mutta tämä kestää juurien puuttuessa vain hetken? Tai en kai vain ole niitä, joissa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden viettelykset tukahduttavat sen.

Epäilysten takana on kaksi tosiasiaa. Ensinnäkin, emme suinkaan aina itse tunnista tuottavamme vertauksessa mainittua satoa. Tätä satoa kun ei mitata ihmisten vaan Jumalan mittarilla. Toiseksi, kukapa meistä olisi vapaa maailman huolista ja rikkauden viettelyksistä.

Jeesuksen selityksessä vertauksesta on yksi avainsana. Se on ’ymmärtää’. ”Kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen.” Vain tämän ryhmän ihmisten kohdalla mainitaan heidän ymmärtäneen sen. Kun Raamattu puhuu Jumalan sanan ymmärtämisestä, se ei tarkoita pelkkää järjellä ymmärtämistä vaan, että sana tunkeutuu ihmisen sydämeen ja sieltä käsin muuttaa ihmistä. Tällöin se onkin ihmisessä vaikuttava Jumalan sana, joka tuottaa satoa: ”kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää.” Ihmisessä vaikuttava Jumalan sana kasvattaa juuret, jotka antavat suojan myös kestää maailman huolten ja rikkauden viettelysten tuomat paineet ja selviytyä niistä voittajana.

Jumalan sana saa tunkeutua sydämiimme, kun luemme Raamattua avoimin mielin antaen Pyhän Hengen avata sitä meille. Jos sen sijaan luemme Raamattua vahvojen ennakkokäsitysten, arvosuodattimien tai ihmisviisauden läpi, saatamme samalla torjua Pyhän Hengen toiminnan meissä. Siksi kristityt ovat läpi vuosisatojen neuvoneet, että Raamattua tulee lukea rukoillen, että Pyhä Henki sitä meille avaisi.

-Jaakko Paasi


Palaa otsikoihin