Viikon sana

18.10.2024 20.27

Matt. 16:24

Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Itsensä kieltämisestä ja ristin kantamisesta virisi keskustelua. Jeesuksen sanat ja kielikuvat saattavat avautua eri tavoin, ja ne voivat tuoda esille erilaisia mielleyhtymiä ja kokemuksia. Jakeen ymmärtäminen tyhjentävästi ei välttämättä onnistu, mutta useat tulkinnat voivat silti olla oikeita ja hyödyllisiä.
 
Lapsuudessani vanhemmat ihmiset puhuivat toisinaan rististä tarkoittaen mitä tahansa vaikeaa asiaa, jonka kanssa joutuivat elämään. Tällaisia saattoivat olla vaikkapa juopotteleva mies, ilkeä anoppi tai oikutteleva auto. ”Tämmönen risti mulle on annettu…” Nykyään tällaisen kielikuvan käyttö taitaa olla harvinaisempaa.
 
Kullekin kristitylle Jeesuksen antama ”sopiva risti” on kaunis kielikuva, vaikkakaan se ei välttämättä vastaa Jeesuksen esittämän lauseen tarkoitusta. Rinnakkaisia kohtia Jeesuksen antamalle ristille tässä merkityksessä voisivat olla Jeesuksen antama ies, joka on hyvä kantaa, ja kuorma, joka on keveä (Matt 11:30). Voimme saada osaksemme tuskaa ja vaivaa, mutta ”ei pisaraakaan liikaa”.
 
Risti ei todennäköisesti tarkoita jatkuvasti kannettavaa kuormaa tai kristityn kutsumuksen toteuttamista, sillä risti oli tuohon aikaan tunnettu teloitusväline. Sen tarkoituksena oli aiheuttaa tuskallinen kuolema – eikä ristiä kannettu pitkäaikaisesti. Vertauskuvallisesti risti kuoleman tuojana sopii yhteen seuraavan jakeen kanssa: joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä (Matt 16:25). Kuoleminen ei ole koskaan eikä kenellekään helppoa, mutta Jeesuksen seuraaminen edellyttää vanhan minämme kuolemaa.
 
Jeesuksen ylösnousemuksen ja helluntain jälkeen ristin merkitys kristityille oli selvä. Paavali kirjoittaa: "Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä" (Gal 6:14). Myös meille nykyajan kristityille risti on keskeinen ja luovuttamaton merkki, Jumalan voima. Sen sijaan evankeliumin kuvaamassa tilanteessa ristin pelastavaa ja vapauttavaa merkitystä ei vielä tunnettu, eikä Jeesuksen puhe ristin ottamisesta varmasti avautunut syntien sovituksen näkökulmasta.
 
Vielä yksi merkitys ristin ottamiselle on mahdollinen. Voimmeko oikeasti seurata Jeesusta ja kulkea hänen jäljessään? Sebedeuksen pojat vakuuttivat rehvakkaasti, että he kyllä voivat juoda sen maljan, joka Jeesuksen on juotava. Asiat menivät sitten hiukan toisin. Jeesus meni yksin ristille, tyhjensi itsensä ja joi vihan maljan pohjaan asti – ilman opetuslapsia. Ehkä Jeesus jakeessamme tekee retorisen kysymyksen: onko meistä Jeesuksen seuraajiksi ja ristin kantajiksi? Ei ole. Mutta Jeesuksen ristin kuolemaan kastettuina meidänkin vanha minämme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, ja saamme myös elää hänen kanssaan (Room 6: 3-6).

-Jukka Uotila

Palaa otsikoihin