Viikon sana
Matt. 24:3
Hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan hajottamatta."
Jerusalemin temppeli oli mahtava näky. Sen suurin löydetty kivi on lähes 13 metriä pitkä. Ennen kaikkea temppeli oli kuitenkin Jumalan asuinsija omaisuuskansansa keskellä ja paikka, jossa synnit sovitettiin. Meidän nykykristittyjen on hyvin vaikea tavoittaa tämän kaiken valtavaa merkitystä Jeesuksen ajan juutalaisille.
Ei siis ole ihme, että opetuslapset lähestyvät Mestariaan (j. 4) ja kysyvät: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Vaikka opetuslasten mielissä temppelin tuho ja maailmanloppu todennäköisesti olivat yksi ja sama tapahtuma, on syytä huomata, että kysymys on kolmiosainen ja Jeesuksen vastauskin monikerroksinen.
Kysymys 1: Milloin temppeli tuhotaan niin että kiveä ei jää kiven päälle?
Kysymys 2: Mikä on Jeesuksen tulemuksen merkki?
Kysymys 3: Mikä on maailman lopun merkki?
Me tiedämme, että osa Jeesuksen sanoista on toteutunut, osan kohdalla saatamme elää toteutumisvaihetta ja joka tapauksessa voimme olla varmoja, että jokainen osa tulee toteutumaan.
Alkuseurakunta koki vainoja ja tällä hetkelläkin maailmassa on noin 365 miljoonaa vakavaa vainoa kokevaa kristittyä (World Watch List 2024 -vainoraportti). Kun Jerusalemin piiritys vuonna 70 hetkellisesti päättyi, Jeesuksen sanat (j. 15–20) todesta ottaneet messiaaniset eli kristityt juutalaiset pakenivat. Muistan Jukka Norvannon maininneen, että alkuseurakunnan rukoukset kuultiin ja pako ei tapahtunut talvella eikä sapattina (j. 20).
Mitä tulee kysymyksiin Jeesuksen tulemuksesta ja maailmanlopusta, kaksi avainohjetta on "älkää eksykö" (j. 4 & 5, 25) ja "valvokaa" (j. 42). Jos meidän pitää kysellä "onko tuo Jeesus", voimme olla varmoja, että hän ei ole Raamatullinen Messias Jeesus. Hänen toinen tulemisensa ei tapahdu salaa (j. 27).
Tätä kirjoittaessani on kolme yötä jouluun. On aiheellista viettää Maailmankaikkeuden Luojan syntymän muistojuhlaa, sitä miten Hän otti ihmisen muodon. Vielä aiheellisempaa on kuitenkin muistaa, että Hän ei jäänyt seimen lapseksi. Hän eli kuuliaisen ja synnittömän elämän, kärsi hirvittävän kidutuskuoleman, ja nousi ylös kuolleista – minun ja sinun syntien sovittajana.
Jerusalemiin vuonna 70 jääneet, Jeesuksen sanoihin kintaallaan viitanneet kokivat kovan kohtalon. Ne, jotka luottivat Jeesuksen sanoihin ja toimivat sen mukaan, pelastuivat. Sama pätee meihin. Jerusalemin temppeli tuhottiin tarpeettomana – yhteyttä Jumalaan ei saada millään muulla tavalla kuin virheettömän Jumalan Karitsan uhrivereen turvautumalla. Ovi taivaaseen on auki. Ovi on Jeesus itse (Joh. 10:9).
-Ari Takku