Viikon sana

16.8.2024 8.38

Matt. 7:13

”Menkää sisään ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monet menevät siitä portista sisään.”

Uskon taipaleen alkuvaiheella hätäinen Raamatun lukeminen asiayhteydestä irrotettuine jakeineen aiheutti minulle ahdistusta. Aloin melko pian – Jumalan johdatuksesta vuonna 2005 – käymään Aitomiesten Raamattupiirissä, jossa opin Raamatun tulkinnan periaatteet.

Oikea Raamatun ymmärtäminen alkaa tutustumisella koko Raamattuun. Hankalaa jaetta pitää lähestyä selvittämällä sen tekstityyppi. Esimerkiksi Psalmien runoutta tai Johanneksen ilmestystä tulkitaan eri tavalla kuin vaikkapa Ensimmäiseen Mooseksen kirjaan kirjattua todellista historiaa, vaikka kaikki ovat alkukielissään erehtymätöntä Jumalan Sanaa. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota asiayhteyteen, eli siihen, mitä teksti sanoo ennen jaetta ja sen jälkeen. Jokainen jae tulee tulkita Raamatun kokonaiskuvan valossa. Ja tietysti kaikki tämä tulee koetella (1. Tess. 5:21). Lisävaloa saa alkukielisistä hakuteoksista, alkukieli kun usein on äidinkieltämme rikkaampi. Viimeinen vinkki on tutustua Raamatun kirjoituksen aikaiseen kuulijakuntaan (esimerkiksi on perusteltua väittää, että Jeesuksen aikana Jumalan suosioon riitti joidenkin kuulijoiden mukaan vain sukulaisuussuhde Aabrahamiin – josta syystä Johannes Kastaja käytti heistä kohtalaisen värikästä kieltä, ks. Matt. 3:7; Luuk. 3:7).

Jeesus puhui paljon helvetistä. Valitussa jakeessa Hän varoittaa laveasta kadotukseen johtavasta tiestä. Seuraava jae tuo merkittävän tarkennuksen: ”Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat löytävät sen!” (Matt 7:14).

Jeesus sanoo, että harvat löytävät ikuiseen elämään vievän portin (Hän EI siis sano, että ”harvat pääsevät portista tai että ”harvat mahtuvat portista). Silti tämä jae voi aiheuttaa hämmennystä. Jos vain harvat löytävät ikuiseen elämään vievän portin, niin moniko heistä menee siitä sisään? Olenko minä yksi heistä? Pelastunko minä? Onko uskoni riittävä? Raamattu kertoo (ks. esim. Room. 6:22, Room. 8:1 asiayhteyksineen), että kyse ei ole meistä eikä oikeastaan meidän uskostammekaan, vaan Jeesuksesta. Usko on se millä ilmaisemme Jeesukselle, että haluamme että meidät pelastetaan – Hän itse antaa siihen voiman (Joh. 1:12). Tämän uskon avulla meidät julistetaan Jumalalle kelpaaviksi – Jeesuksen synnittömän elämän, sijaiskärsimyksen, uhrikuoleman ja Ylösnousemuksen vuoksi.

Tuosta ahtaasta portista kulkeminen ei takaa ongelmatonta elämää. Herra on antanut meille tehtävän ja luvannut olla kanssamme joka päivä (Matt. 28:20). Joku on osuvasti todennut, että usko Jeesukseen ei takaa tasaista lentoa, mutta onnistuneen laskun se lupaa.

Herra on siunannut vuodesta 1994 kokoontunutta Aitomiesten Raamattupiiriä, ja itse pidän avaintekijänä Raamattuun lujasti sitoutuneita vetäjiä. Kun ryhmä miehiä lukee Raamattua ja keskustelee siitä, Pyhä Henki toimii ja antaa ymmärrystä. Muutama viikko sitten eräs veli kertoi miten 40 vuoden Raamatun lukemisen jälkeen eräs jae avautui aivan uudella tavalla. Jaoin tämän kokemuksen ja olen jakanut monia muita useammin kuin jaksan muistaa.

Suosittelen piiriä lämpimästi. Tervetuloa mukaan!

-Ari Takku


Palaa otsikoihin