Yksin ja yhdessä-blogi

27.6.2016 13.26

Välitä viestiä!

Oletko saanut tietoa? Sitä tietoahan usein kaipaisi, jotta selviytyisi maailman myrskyissä – ehkä etenkin silloin, kun on yksin. 

Aina vain tärkeä kysymys, tuo tiedon saannin asia ja oikeus. Kirkossakin.

Toisaalta viisaat viestinnän ammattilaisetkin ovat eri yhteisöissä olleet jo pitkään kuuntelevaisia, eivätkä vain harjoittaneet vanhakantaista "tiedotustoimintaa", mikä pahimmillaan oletti ns. vastaanottajien olevan hieman tolloja passiiveja.

Tamperelaiset saavat kohta uuden seurakuntalehden. Silta-lehti alkaa ilmestyä 5. helmikuuta. "Silta korvaa nykyisen Tampereen Kirkkosanomat", saattoi lukea joulukuussa Kirkkosanomista.

Tampereen Kirkkosanomat alkoi ilmestyä vuonna 1955. Maan yhä ilmestyvistä seurakuntalehdistä vanhin on oululainen vuonna 1907 perustettu Rauhan tervehdys – joka ei nimestään huolimatta ole minkään herätysliikkeen julkaisema. Kuopiolainen Kirkko ja koti aloitti sekin jo Venäjän vallan aikana: vuonna 1913 nimellä Siunausta koteihin.

Mutta Silta-lehteen.

"Lehtiuudistuksen tavoitteena on raikastaa ja nykyaikaistaa seurakuntalehden ilmettä ja sitä kautta tavoittaa myös nuorempaa lukijakuntaa uskollisia, ikääntyviä lukijoita unohtamatta, kertoi joulukuisessa Kirkkosanomissa Tampereen seurakuntien viestintäpäällikkö, Kirkkosanomien päätoimittaja Marja Rautanen. 

Tätä nykyä seurakuntien viestintää ansiokkaasti vuodesta 1973 palvellut Rautanen on jo ansiokkaasti eläköitynyt. 

"Olen valtavan innoissani uudistuksesta, sillä uuden lehden konsepti on nykyaikainen. Silta on todella hyvä nimi lehdelle", jatkaa Rautanen. Silta ilmestyy selvästi harvemmin kuin Kirkkosanomat, mutta oletettavasti täysipainoisempana.

Vielä yksi sitaatti Rautasen haastattelusta:

"Lehdessä on oltava puhuttelevia ja kiinnostavia juttuja, joiden avulla tamperelaiset voivat rakentaa kristillistä identiteettiään. Myös ihmisläheisyys ja tavallisten tamperelaisten arjesta kertominen ovat aina olleet tärkeitä tavoitteitani lehdenteossa."

Silta-nimen keksi Harjun seurakunnan kappalainen Jukka-Pekka Ruusukallio, Tampereen seurakuntien yksi sanataituri. "Silta tuli mieleeni, sillä olen elänyt lapsuuteni Tampereen keskustassa. Tammerkoski sekä sillat merkitsevät minulle tamperelaisuutta", kertoi Ruusukallio Kirkkosanomissa.

Ruusukallion mukaan silta-sana sisältää myös teologisia ja kristillisiä vertauskuvia. "Silta voi symbolisoida ihmisten välistä yhteyttä sekä yhteyttä Jumalaan ja toisiin kristittyihin."

x

x x

Seurakuntalehdet ovat tietenkin vain yksi osa seurakuntien viestinnän kokonaisuutta. Kun kaikki viisaus ei sittenkään asusta Tampereella, antakaamme puheenvuoro myös Marja Rautasen pikäakaiselle kollegalle Seppo Simolalle, Helsingin seurakuntien viestintäjohtajalle. 

Simola on joutunut eturintamassa kohtaamaan kaikki ne epämukavuudet, mitä kirkollinen ammattitiedottaja vain voi kohdata. Tekee kirkko mitä vain, aina se tekee väärin? Laupeudentyötä odotetaan, mutta ilmaiseksi. Ja romanttisten kirkkohäiden jälkeen saa äkisti pikaerota kirkosta. Pitäydyttäköön tiukasti omissa uskonkappaleissa, mutta suosittakoon myös ekumeenisuutta ja aitoa monikulttuurisuutta. Ja niin poispäin.

Reilut parikymmentä vuotta Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtajana sekä Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittajana työskennyt Simola on alansa grand old maneja. Teologi, pappistöitäkin toistakymmentä vuotta tehnyt Simola kiteyttää kirkollisen viestinnän puoli tusinaa teesiä näin:

1. Kirkollinen viestintä on markkinointia, tiedottamista ja journalismia.

2. Markkinointi kehuu avoimesti, tiedottaminen kertoo avoimesti, journalismi kertoo rehellisesti ja kiinnostavasti.

3. Journalistinen vire edellyttää rakentavaa kriittisyyttä myös omaa yhteisöä kohtaan.

Mitä enemmän kirkon viestinnässä on journalistista virettä, sitä uskottavampaa se on, ja sitä uskottavampi on myös sen taustalla oleva yhteisö.

4. Seurakunnallinen viestinnän tarkoitus on palvella seurakuntalaisia, ei seurakuntaa organisaationa.

5. Viestintä on toisaalta tukitoimi, joka tukee seurakuntia niiden työssä, mutta toisaalta palvelee suoraan seurakuntalaisia toimittamalle heille aineistoa henkilökohtaiseen hartauteen sekä uskonnolliseen, eettiseen ja elämänkatsomukselliseen pohdintaan.

6. Hyvä viestintä on muutoksen moottori.

x

x x

Onnittelen tulevaa Silta-lehteä sen ilmeisen hienoista pyrkimyksistä, vaikkakin vasta lopputulos ratkaisee.

Uskon, ettei painettu seurakuntalehti ainakaan ihan aikoihin mihinkään katoa. 

Mitä itseeni tulee, olen monet monituiset kerrat hakenut Tampereen Kirkkosanomien palstoilta vaikkapa tapahtumailmoituksia. Ja monta hyvää vinkkiä onkin sadellut, esimerkiksi sinkkutilaisuuksista.

Seurakuntien viestintätoimi – jota toteuttavat monet hiljaisetkin puurtajat – ansaitsee meidän seurakuntalaisten arvostuksen. Mutta, viestintä on viime kädessä koko seurakuntayhteisön asia. Siksi, hieman kaksimieleisesti: 

Välitä viestiä!

Jyrki Pietilä

jyrki.pietila@moniviestinta.fi


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja