Elokuun 2020 uutiskirje yksineläjille

Elokuun valossa

Elokuun valo viehättää minua. Illoissa alkaa olla hämärtyvyyttä. Aamuissa on edelleen kesän kirkkauden säteet. Monesti ilma on täyteläisen lämmin ja elokuu ottaa monella tapaa syliinsä. Kesää on vielä ja syksyyn ei tarvitse kiirehtiä. Kynttilöiden ja ulkotulien liekit luovat tunnelmaa niin alkukuun illanistujaisiin kuin loppukuussa odottaviin venetsialaisiin. Lempeää siirtymän aikaa, sitä elokuu on minulle.  Siitä, mitä elokuu sinulle merkitsee, voisit kirjoittaa lyhyen tekstin, runon tai mietelmän ja halutessasi liittää mukaan kuvan ja laittaa ne tulemaan sähköpostiini teemu.i.salminen@evl.fi. Kokoan näistä sitten tuonne Facebookin ryhmään ja tampereensinkut.fi -sivustolle koosteen.

Ideanikkarit ja tekijät

Toimintakauden suunnittelu tapahtuu koronapandemian varjossa. Toisaalta näyttää siltä, että kokoontumisia voidaan aloittaa ja toisaalta voi olla, että yllättäen tulee rajoitukset voimaan. Suunnittelua ja valmistelua tarvitaan joka tapauksessa.

Torstaina 13.8. klo 16.30 aloitamme yhteisen ideoinnin Suurella sydämellä klubilla, osoite Näsilinnankatu 26. Yhteisen aloituksen jälkeen jakaannumme tiimeihin: K63+ Parittomien tiistaitapaamisten tiimi, Sinkkuiltojen teema ja tuotantotiimi sekä NA (nuoret aikuiset) ideointi ja valmistelutiimi. Ainoana työntekijänä tarvitsen avukseni ja tuekseni ideoita ja tekijöitä. Tule rohkeasti mukaan! Jokaiselle on sopivasti oman kokoinen tehtävä Tampereen sinkkujen toiminnan kokonaisuudessa.

Elokuun tapahtumat

La 8.8. Laavukahviretki Kintulammille
- kokoontuminen kello 12 Frenckelin aukiolle, josta kimppakyydein ja kuljetuksella kohti Kortejärven tilaa. Ilmoita pikaisesti sähköpostilla (teemu.i.salminen@evl.fi) itsesi mukaan, jos tarvitset kyydin! Katso tarkemmin tapahtumista tai tampereensinkut.fi -sivuston Ajankohtaisista.

Lauantaikävelyt kello 14 jatkuvat elokuun ajan.
Lähtö Aleksanterin kirkon edestä yhdessä sovitulle lenkille. Kesän aikana on ollut kivasti kävelijöitä ja iloitsen uusista mukaan tulijoista yhdessä tuttujen vakilenkkeilijöiden rinnalla.

Sananpaikka

Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruumis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä, samoin me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis mutta olemme kukin toistemme jäseniä. Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. (Room. 12:3-8)

Jokaisella on annettavaa yhteiseen sinkkujen toimintaan.

Tulevaisuuskuvaa

Kesäpiknikillä moni kyseli sinkkutoiminnan tulevaisuudesta. Tamperelaisista kotitalouksista yli puolet on yksineläjien koteja, joten toiminnalle on olemassa paljon enemmän mahdollisesti mukaan tulevia tamperelaisia, kuin mitä olemme tähän mennessä tavoittaneet. Voidaksemme vastata tamperelaisten yksineläjien tarpeeseen kuulua yhteisöön ja olla mukana, tunnistan kaksi kehityspiirrettä, joiden kanssa on lähdettävä liikkeelle. Ensinnäkin, sinkkujen toiminnassa lähdetään yhteisen suunnittelun ja tekemisen kautta vahvistamaan yhteisöä, sen jäsenten yhteyteen kuulumisen kokemusta ja toimijuutta. Toisena ajatuksena on keskustaan kokoavan toiminnan lisäksi löytää mielekästä yhteentulemisen tilaa paikallisseurakuntien alueelta.  Näitä kahta toiminnan ulottuvuutta kehitettäessä vahvistetaan samaan aikaan sosiaalisen median vuorovaikutuskanavien käyttöä ja yhteisöllisyyttä.

Sinua tarvitaan mukaan rakentamaan tulevaisuuden sinkkutoimintaa. Tarvitsemme jokaisen ideoita yhteiseen suunnitteluun. Rohkaisen sinua myös miettimään, millaisen tekemisen kautta voisit olla osaltasi toteuttamassa osallistumisen ohessa sellaista sinkkujen yhteistä olemista, että se innostaa niin sinua kuin myös heitä, jotka vielä etsivät itsekseen olemisen oheen yhteyttä muiden kanssa.

Elokuusta iloiten, Teemu-pappi

Tampereen ev.lut. seurakunnat