Tampereen sinkkujen kuukausikirje elokuu 2021

Pitkä kuuma kesä

Heinä- ja elokuun vaihteessa tulee mieleen laulun sanat "Pitkä kuuma kesä...". Laulun säe jatkuu "... ja mä aion elää sen!"
Millainen sinun kesäsi oli? Siitä voisit mahdollisuuksiesi mukaan laittaa viestillä kommenttia Facebookin Tampereen sinkut -ryhmään. Tässä liittymislinkki ryhmään. Kerro sanallisesti tai liitä mukaan kuva. Kiinnostavaa nähdä, millainen kesäkokemusten kollaasi ryhmään syntyykään.

Elokuun alussa muutoksia

Elokuun alussa tapahtuu joitakin muutoksia Tampereen seurakuntien yksin ja yksin lastensa kanssa elävien toimintaan liittyen.

Työntekijävaihdos

Teemu Salminen päättää sijaisuutensa 31.7. ja palaa takaisin aiempaan tehtäväänsä.

Sari Peltonen palaa yhteiskunnallisen työn diakonin virkaansa ja on tavoitettavissa 23.8. alkaen. Sarin tehtäväkuvassa tehdään muutos ja sen myötä myös sinkkutoiminnassa siirrytään kohden uudistuvaa toimintamallia. Sarin hoitamaan virkaan kuuluva ympäristötyö vaatii vahvaa panostusta ja sen myötä hänen mahdollisuutensa osallistua yksineläjien toimintaan vähenee oleellisesti.

Syyskaudella 2021 ei järjestetä yksineläjille suunnattua toimintaa diakonia ja yhteiskuntavastuun yksikön toimesta. Sen sijaan tästä toiminnasta aiemmin vastannut yhteiskunnallisen työn diakoni Sari Peltonen keskittyy tukemaan paikallisseurakuntia siten, että jatkossa yksin ja yksin lastensa kanssa elävien seurakunnallinen toiminta löytää liittymäkohtansa ja kasvupaikkansa paikallisseurakuntien toiminnassa ja elämässä.

Toiminta uudessa kuosissa

Yksin ja yksin lastensa kanssa eläjien toiminta toteutuu jatkossa mukaillen Tampereen seurakuntien toimintasuunnitelman linjausta. Keskeistä on tamperelaisten osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen siten, että seurakuntayhteys toteutuu heille mielekkäällä tavalla.

Tavoitteena on yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa rakentaa yksineläjien ja yksinäisyyden ilmiöihin näkökulmavastuuta kantavien viranhaltijoiden verkosto. He ovat paikallisseurakunnissa mahdollistamassa yksin ja yksin lastensa kanssa elävien toimintaa.

Toiminnan toteuttamisen periaatteena tulee olemaan a) toiminnan ideat nousevat seurakuntalaisilta, tamperelaisilta ja b) toiminnasta ottaa vastuun seurakuntalaisten, tamperelaisten vastuutiimit. Seurakunnan työntekijä keskittyy mahdollistamaan vapaaehtoisuuteen nojaavan toiminnan toteutumisen antaen tukea ja ohjausta tiedotukseen, tilavarauksiin, tilojen käyttöön ja muihin järjestelyihin liittyen.

Siis loppuuko sinkkutoiminta?

Yksin ja yksin lastensa kanssa elävien toiminta tulee jatkumaan uudelleen muotoiltuna. Murrosvaiheen aikana on keskeistä koota toiminnasta kiinnostuneita seurakuntalaisia, tamperelaisia yhteen ideoimaan ja asettumaan paikallisseurakuntiin toimintaa kannatteleviksi ryhmiksi. Tästä toiminnasta kiinnostuneita ohjataan ottamaan yhteyttä paikallisseurakuntien työntekijöihin. Syyskauden aikana julkaistaan tarkennettu seurakuntakohtainen yhteyshenkilötieto näkökulmavastuussa olevista työntekijöistä.

Toivomme kärsivällisyyttä yksin ja yksin lastensa kanssa elävien toiminnassa mukana olleilta. Koronarajoitukset ovat osaltaan vaikeuttaneet tämän työn toteutumista ja edessä oleva murrosaika ymmärrettävästi aiheuttaa hämmennystä ja ärtymystäkin. Päästäksemme mahdollisimman joustavasti ja nopeasti muutoksen paremmalle puolelle, pyydämme, että yhteiskunnallisen työn diakoni Sari Peltoselle taataan työrauha. Muutoksen etenemisestä tiedotetaan Tampereen seurakuntien verkkosivustolla, www.tampereensinkut.fi –sivustolla, FB Tampereen sinkut –ryhmässä sekä Siltalehdessä ja Sinkkutyön kuukausikirjeessä.

Tiedustelut muutoksiin liittyen voi osoittaa sähköpostilla Ville Aalolle osoitteessa ville.aalo@evl.fi.

Jatkaessani muihin tehtäviin tahdon kiittää kaikkia teitä Tampereen sinkkujen toiminnassa kohtaamiani. Iloitsin siitä, että pääsimme yhdessä jo ottamaan askeleita kohden tulevaa - yhdessä ideointia ja seurakuntalaisten vastuulla toteutuvaa toimintaa. Jatkakaa rohkeasti yhteistä kehittelyä ja kootkaa itsenäisesti vastuutiimejä, joiden kanssa lähdette lähestymään paikallisseurakuntia.

Hyvää loppukesää!  Teemu -pappi.

Tampereen ev.lut. seurakunnat
Näsilinnankatu 26