Joulupäivän ilta. Istun kotona sohvallani. Siinä samassa
paikassa, jossa olen istunut etätöitä tehdessäni koronakurimuksen aikana ja
jossa olen istunut työni tehtyäni. Nyt istun ja viivyn joulun sylissä.
Minulla on tunne ja osin myös vuosikymmenten kokemus, että vietämme joulun
etupainotteisesti. Joulu on valmisteltu, kulutettu ja kääreistään kuorittu
jouluaattoiltana keskimäärin kello 18.30 mennessä. Neljän viikon mittainen
adventin aika on valmistautumisen ja joululle avautumisen sijaan ollut täynnä
päälle vyöryvää joulua. Somessakin kilvan toivotellaan hyvää joulua ja
onnellista uutta vuotta paalupaikkoja tavoitellen.
Joulupäivä ja sitä seuraava jouluviikko on kirkon vuodessa joulujaksoa, joka
jatkuu loppiaisen jälkeen aina siihen asti, kunnes on pääsiäisjaksoon
johdattavien paastoa edeltävien pyhien aika. Istunkin tässä kaikessa rauhassa
ja annan joulun pitää itseäni sylissään kantaakseni sitä edelleen elämän arkeen
ja juhlaan.
Tämä on yhdeksäs jouluni itsekseni. Osan jouluista olen viettänyt ihan yksin.
Olla itsekseen, yksin itsensä kanssa on tuonut minulle tilan olla hiljaa,
syvästi omaan elämääni läsnä olevaksi asettuen ja joulun rauhasta nauttien. En
ole kokenut itseäni yksinäiseksi, vaikka olen saattanut kaivata seuraa. On toki
ollut hetkiä, joissa olen tuntenut vajavuutta, puutteellisuutta, säröille
mennyt ja suruakin etenkin, kun olen ollut kosketettu jonkin joululaulun
sanomasta. Joulun kuvasto, jota meille välitetään niin kuvin kuin sanoituksin
ja tapahtumin on toisinaan haastavaa yksineläjälle. Siinä määrin vahvasti
perheidylli, yhteenkuuluminen ja yhdessä yli sukupolvien oleminen tuodaan
jouluun liittyväksi tunnemaastoksi.
Adventti- ja jouluajan evankeliumikertomuksissa löytyy kuvausta ihmisyyden
peruskokemuksesta. Joosefin uni-ilmestysten äärellä piirtyy kuva
elämäntilannettaan syvästi itsekseen ja yksikseen aprikoivasta miehestä, jota
mietityttää kihlattunsa esiaviollisen raskauden tuoma uhka yhteisön
ulkopuoliseksi tuomituksi joutumisesta. Entä sitten Marian oman Herran äidiksi
tulemisen kutsumukseen liittynyt sisäinen yksinäisyys, johon hän haki
lohdutusta ja rohkaisua sukulaisnaiselta? Kahdestaan Maria ja Joosef kulkivat
väenpaljouden joukossa omine mietteineen veroluetteloon Betlehemissä kirjoittautuakseen.
Ulkopuolisuuden kokemuksen syvyyttä voimme miettiä seuratessamme
mielikuvissamme Marian synnyttämisen hetkeä eläinten suojassa vailla
lähiyhteisön naisten tukea. Joosefin hämmentynyt olemus miesten elämänpiiriin
kuulumattoman tapahtuman ainoaksi todistajaksi jouduttuaan viestii sekin
jokaisen omakohtaisen elämänkokemuksen yksin koettavuudesta. Yhteydestä
erillisyydessä olivat myös paimenet kedollaan suorittaessaan vaativaa,
vastuullista ja pelottavaakin tehtäväänsä yön pimeinä hetkinä.