sinkut
Tampereen ev.lut. seurakuntien yksinelävien toiminnan uutiskirje kesäkuu 2019

Kesäinen tervehdys!

Tämä on Tampereen ev.lut. seurakuntien yksinelävien toiminnan uutiskirje, joka lähetetään uutiskirjeen tilaajille. Kirjeen voi lukea myös osoitteessa www.tampereensinkut.fi sivulla Liity postituslistalle. Jos et jatkossa halua näitä uutiskirjeitä, lähetä postia osoitteeseen sari.peltonen@evl.fi.

Kiitos kuluneesta keväästä ja yhteisistä hetkistä. Kesälläkin yksineläville on tarjolla monenlaista tekemistä. Kannattaa tulla rohkeasti mukaan toimintaan.Tervetuloa!

Jos kaipaat juhannuksen aikaan tekemistä, niin Tampereen seurakunnat järjestävät juhannusjuhlat Ilkossa ja Tesomajärven rannalla, joista lisätietoa alempana tekstissä.

Siunattua kesää!

Sari Peltonen ja Hanna Sulonen, yksinelävien toiminnasta vastaavat työntekijät

Sinkkujen kävelyretki

Kokoontuminen joka lauantai klo 14 Aleksanterin kirkon pääoven tuntumassa. Siitä lähtö porukalla yhdessä sovittavaan paikkaan. Kävelyretkillä ei ole mukana ohjaajaa, vaan paikalle saapuneet päättävät yhdessä päivän kävelykohteen kiinnostusten mukaan.

Pikadeitit to 13.6. Tesoman hyvinvointikeskuksessa, kello 16-17 kokoontuvat 51-62 -vuotiaat ja kello 17.30-18.30 kokoontuvat 36-50-vuotiaat

Pikadeitit on rento tapa tutustua toisiin sydänystävää kaipaaviin. Pikadeiteillä pääset keskustelemaan muutaman minuutin ajan jokaisen miehen/naisen kanssa. Lopuksi päätät itse, kenelle haluat antaa yhteystietosi jatkotapaamisia ajatellen. Ilmoittautuminen osoitteessa www.tampereensinkut.fi alkaa maanantaina 13.5.2019. Ei osallistumismaksua, eikä tarjoilua. Kokoontuminen Tesoman hyvinvointikeskuksen Lysti-kokoustilassa.

Kalevankankaan puukierros ke 5.6.2019 klo 15.30 - 16.30

Lähtö on Kalevankankaan hautausmaan pääportilta (Hautausmaankatu 5). Oppaana seurakuntapuutarhuri. Tilaisuus on osa Tampereen vihreää viikkoa ja kaikille avoin.

Kalevankankaalta löytyy lukuisia eri puulajeja. Suurin osa on Suomen luonnossa kasvavia kotimaisia lajeja. Myös ulkomaista alkuperää olevia puita Kalevankankaalle on istutettu, joista suurimmat niistä ovat kolme valtavaa ruhtinaanpoppelia.

Järjestäjä: Tampereen ev.lut. seurakunnat

Yksinelävien saunaillat Ilkossa joka toinen keskiviikko klo 18-21 alkaen 5.6.2019

Saunomista, uimista,nuotiohetkiä, nyyttärit, yhdessäoloa! Kokoontuminen Ilkon Lampisaunalla. Naisten ja miesten saunavuorojärjestys kello 18-19 ja 19-20 sovitaan porukan kesken. Nuotiolla on mahdollisuus jatkaa iltaa kello 21 asti. Kahvit seurakunnan puolesta, muuten omat ja/tai nyyttärieväät. Paikka: Ilkon kurssikeskus, Ilkontie 8-10, 36220 Kangasala

Kesäkahvila yksineläville Seurakuntien talon (Näsilinnankatu 26) Suurella Sydämellä -klubilla ke 12.6. ja ke 19.6. klo 12.30-14.30.

Kahvila on tarkoitettu kaikille yksineläville. Kahvilasta voi halutessaan lähteä porukalla vaikka jatkamaan iltaa jonnekin kiinnostavaan paikkaan. Paikalla kaksi kahvilan ohjaajaa. Tervetuloa!

Luontovaellus Makkarajärvellä la 15.6.2019

Lähtö Keskustorilta bussilla 3A klo 10.09. Lähtö kävelyvaellukselle noin klo 11 Lavastajanpolun pysäkiltä. Vaellamme metsäpoluilla noin 10 km. Pysähdymme Hervannan Metsäkirkolla ja syömme eväät sopivassa kohdassa. Mukana on myös mukana kuljetettava laatikkogrilli makkaranpaistoa varten. Retkellä mukana vapaaehtoinen ohjaaja sekä diakonit Hanna ja Sari. Paluulähtö kaupunkiin noin kello 15.30  Ota mukaan omat eväät, mukavat maastoon sopivat jalkineet ja sään mukainen vaatetus.  Tiedustelut: yksinelävien toiminnan puhelin 040 329 2517 / retken vapaaehtoinen

Tampereen seurakunnat järjestävät juhannustapahtumia:

Juhannusjuhla Ilkon vehreydessä

Perinteistä Tampereen seurakuntien juhannusjuhlaa vietetään juhannusaattona 21. kesäkuuta Ilkon kurssikeskuksessa. Keskikesän juhlan kruunaa pihakirkossa pidettävä Tuomasmessu.

Kirkon kattona on taivas ja lamppuna aurinko, mutta sadettakin saattaa tulla, joten varauduthan sopivin varustein.

Tapahtuma alkaa juhannusaattona kello 14 Suomen lipun nostolla.

Paikalle on hyvä saapua hyvissä ajoin. Omalla autolla tulevia suositellaan jättämään auto Vatialan kappelin parkkipaikalle, josta on opastettu noin 200 metrin matka Ilkon kurssikeskukseen.

Juhlassa on monenlaista puuhaa kaiken ikäisille.  On erilaisia pelejä, luontopolkusuunnistusta ja saunat lämpiävät koko päivän miehille ja naisille. Kun vatsan pohjalla tuntuu tarvetta tankata, niin voit suunnata kohti ohukais-ja makkaranpaistopisteitä. Voit tulla juhlaan myös omin eväin.

Kello 16 alkaa Tuomasmessu pihakirkossa. Messun teemana on Paratiisin heijastuksia. Tekstit on valittu Luomakunnan sunnuntain teksteistä, joissa kerrotaan Jumalan hyvyydestä, siitä miten hyväksi Hän halusi luoda kaiken.  Liturgina toimii pastori Riitta Laankoski ja saarnan pitää Tuomasmessun vastuupappi Katriina Hallikainen.

Messun jälkeen klo 18 kokoonnutaan nuotion ympärille laulamaan nuotiolauluja. Ohjelmallisen illan päättää Suvi-illan rukoushetki.

Järjestäjä: Tampereen ev.lut seurakunnat/ Tuomasmessu

Tesomajärven juhannus

Juhannusaaton rento illanvietto kaikenikäisille 21.6. kello 18 Tesomajärven rannassa, Tesoman puolella. Seurakunta tarjoaa mehut ja makkarat. Ohjelmassa on yhteislaulua kanttorin johdolla, musiikkia ja hartaus. Mukaan kannattaa ottaa oma istuma-alusta. Illassa mukana Jukka-Pekka Ruusukallio ja Janne Salmenkangas.

Järjestäjä: Tampereen ev.lut. seurakunnat/ Tesoma

Muita Tampereen seurakuntien juhannustapahtumia ja Juhannuspäivän messut osoitteessa: https://tampereenseurakunnat.fi/kirkko_tampereella/tapahtumat/kesatapahtumat/juhannus

Tampereen seurakuntien kotisivuilta (tampereenseurakunnat.fi) löytyy muukin kesän ajan toiminta ja tapahtumat.
Pikadeitit 13.6.
Hyvää kesää!