Opetussuunnitelma

Kirkkomusikantti-toiminta tarjoaa taiteen perusopetuksen musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta.  Opiskelun tavoitteena on tukea oppilaan omaehtoista musiikin harrastamista, löytää ilo yhteismusisoinnista ja mahdollistaa oppilaan vapaus toteuttaa itseään musiikin kautta.

Opiskelu

Kirkkomusikantti-toiminnassa oppilas osallistuu lukuvuoden aikana viikoittaiselle soitto- tai laulutunnille. Lisäksi oppilaalla on mahdollisuus osallistua musiikin hahmotusaineiden opiskeluun sekä orkesteriin. Lukuvuoden aikana on tarjolla erilaisia projekteja ja ryhmämusisointeja, joihin oppilas voi osallistua oman innostuksensa mukaisesti. Lisäksi kesällä pidetään perinteinen musiikkipäiväleiri.

Musiikin opiskeluun liittyy soitto- ja laulutuntien lisäksi kotona tehtävä harjoittelu. Harjoitteleminen lisää soittotaitoa, instrumentin hallintaa ja kerryttää uutta ohjelmistoa. Esiintyminen tuntuu innostavalta, kun kappaleet sujuvat. Oppilaan henkilökohtaisista tavoitteista musiikkiharrastusta kohtaan kannattaa keskustella oman opettajan kanssa ja kertoa hänelle myös ohjelmistotoiveista.

Opintojen rakenne

Taiteen perusopetuksen musiikin yleisen oppimäärän mukaisen opetuksen laajuus on 500 tuntia. Opinnot koostuvat kaikille yhteisistä opinnoista ja teemaopinnoista. Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän päättötodistus annetaan oppilaalle sen jälkeen, kun sekä yhteiset opinnot että teemaopinnot on suoritettu.

Kaikille yhteiset opinnot

• Kaikille yhteisiä opintoja on 300 tuntia.
  • Yhteisten opintojen tavoitteena on musisoinnin perustaitojen hankkiminen ja yhteismusisoinnin perustaitojen kehittäminen.

Teemaopinnot

• Vapaasti valittavia teemaopintoja on 200 tuntia.
  • Teemaopinnot syventävät ja laajentavat yhteisten opintojen kokonaisuutta antaen oppilaalle valmiuksia monipuoliseen musiikin tekemiseen ja monitaiteelliseen toimintaan.

Opetettavat soittimet ja toimipisteet

Sama oppilas ei voi osallistua kahden eri instrumentin yksilöopetukseen!

• Harmonikka - Pyynikin seurakuntatalo
  • Kantele - Pirkanmaan musiikkiopiston tilat
  • Kirkkourut - Pispalan kirkko ja Viinikan kirkko
  • Kitara - Aitolahden kirkko, Hervannan kirkko, Kalevan kirkko, Koivistonkylän seurakuntatalo, Seurakuntatila Aunes, Levonmäen seurakuntakoti, Lielahden kirkko, Messukylän kirkko, Nekalan seurakuntakoti, Tesoman kirkko, Seurakuntien talo  ja Seurakuntakoti Vuores
  • Klarinetti - Kalevan kirkko
  • Laulu - Seurakuntien talo
  • Lyömäsoittimet - Seurakuntien studio (Puutarhakatu)
  • Nokkahuilu - Pirkanmaan musiikkiopiston tilat
  • Piano - Aitolahden kirkko, Hervannan kirkko, Härmälän kirkko, Kalevan kirkko, Keskustan alue, Koivistonkylän seurakuntatalo, Seurakuntatila Aunes, Levonmäen seurakuntakoti, Lielahden kirkko,  Linnainmaan seurakuntakeskus, Messukylän kirkko, Messukylän seurakuntatalo, Pispalan kirkko,  Pyynikin seurakuntakoti, Seurakuntien talo, Takahuhdin pappila, Tesoman kirkko, Viinikan kirkko, Seurakuntakoti Vuores ja Vuoreksen koulu (Rautiolanrinne 2)
  • Poikkihuilu - Seurakuntien talo ja Kalevan kirkko
  • Saksofoni - Kalevan kirkko
  • Sähkökitara - Aitolahden kirkko ja Tesoman kirkko

• Sello - Nekalan seurakuntatalo
  • Trumpetti - Härmälän kirkko
  • Ukulele -  Hervannan kirkko, Koivistonkylän seurakuntatalo, Seurakuntatila Aunes, Seurakuntien talo, Lielahden kirkko, Seurakuntakoti Vuores, Kalevan kirkko ja Nekalan seurakuntatalo,
  • Viulu - Seurakuntien talo, Seurakuntakoti Vuores, Pyynikin seurakuntakoti

Klarinettiin, saksofoniin, lauluun ja trumpettiin suositusikäraja on 8 vuotta ja kirkkourkuihin 10 vuotta.

Tarkat osoitetiedot tiloista löytyy tilat-sivulta.

Lukuvuosi 2024-2025

Syyslukukausi -24 alkaa 26.8.2024 ja päättyy 29.11.2024

Syyslomalla ollaan 14.10-20.10.2024

Kevätlukukausi alkaa 7.1.2025 ja päättyy 28.4.2025

Hiihtolomaa vietetään 24.2.-2.3.2025

Pääsiäisloma 15.4.-21.4.2025

Syyskaudella -24 on 13 opetuskertaa ja kevätkaudella -25 opetuskertoja on 14.