Soitonopettajia ja nuoria kirkkomusikantteja Viinikan kirkon salissa.

Kirkkomusikantti-toiminta

Tampereen seurakuntien musiikkikasvatuksen järjestämä Kirkkomusikantti-toiminta tarjoaa laadukasta, taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaista soitonopetusta eri instrumenteissa. Toiminta tarjoaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen, tavoitteelliseen ja oppilaan kiinnostuksen kohteet huomioivaan musiikin opiskeluun. Soitonopiskelu voi olla tutkintoon tähtäävää tai kevyempää harrastamista. Opetukseen voivat osallistua tamperelaiset lapsista aikuisiin, yläikärajaa tai pääsykokeita ei ole.

Alle kouluikäisille seurakuntien musiikkikasvatus tarjoaa kirkkomuskareita.

Kirkkomusikanttien oppilaspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Mukaan voi ilmoittautua myös kesken lukukauden. Soitonopetus on maksullista, mutta vapaapaikkoja myönnetään taloudellisin perustein.

Opetus

Soitonopetus tapahtuu seurakuntien tiloissa, kirkoissa ja seurakuntakodeissa, eri puolilla kaupunkia pääasiassa arkipäivisin iltapäivästä iltaan. Opetusta voi saada moniin eri soittimiin, mutta sama oppilas ei kuitenkaan voi osallistua usean eri instrumentin yksilöopetukseen lukuvuoden aikana. Opetus tapahtuu pääasiassa yksilöopetuksena. Pariopetus on myös mahdollista, jos oppilaalle löytyy samalla tasolla oleva toinen musikantti pariksi.

Eri instrumenteissa on tarjolla myös pienryhmäopetusta (ryhmässä on 3–5 oppilasta). Ryhmäopetus suunnitellaan aina ryhmäkohtaisesti osallistujien osaamisen mukaisesti. Ryhmäopetus voi sisältää instrumentin soiton alkeita sekä musiikin perustaitojen harjoittamista kirkkomuskarin tapaan. Poikkeuksena muusta opetuksesta näissä ryhmissä voi aloittaa jo 5-vuotiaana. Pidemmälle ehtineiden oppilaiden ryhmässä voidaan paneutua esimerkiksi yhteismusisointiin tai säestämiseen.

Pienryhmäopetus sopii sekä aikuisille että lapsille. Ryhmiä voidaan muodostaa oppilaiden tavoitteiden ja taitotasojen mukaiseksi.