Seurakuntavaalit 2022

20. marraskuuta 2022 valitaan Tampereen seurakuntiin ja yhteiseen kirkkovaltuustoon uusia luottamushenkilöä, jotka ovat päättämässä, vaikuttamassa ja kehittämässä Tampereen seurakuntien toimintaa.

Vaalit Tampereella

Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän muodostavat viisi, neljä suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen, seurakuntaa, jotka ovat toiminnallisesti itsenäisiä yksiköitä.

Vaaleilla valitaan jäsenet kahteen luottamuselimeen:

• seurakuntaneuvostoon, joka johtaa oman paikallisseurakunnan toimintaa
  • sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa koko seurakuntayhtymää.

Tampereen seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 51 luottamushenkilöä ja viiteen seurakuntaneuvostoon yhteensä 72 luottamushenkilöä, joista 64 suomenkielisiin ja 8 ruotsinkieliseen seurakuntaneuvostoon.

Yhteinen kirkkovaltuusto

Kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Seurakuntavaaleissa valitaan kunkin seurakunnan edustajat yhteiseen kirkkovaltuustoon. Valtuustoon valitaan 51 edustajaa. Puheenjohtajana toimii valtuuston valitsema maallikko.

• päättää kirkollisveroprosentista
  • hyväksyy seurakuntayhtymän talousarvion ja tilinpäätöksen
  • päättää kunkin seurakunnan käyttöön annettavan määrärahan suuruudesta
  • päättää seurakuntien rakennushankkeista
  • valitsee yhteisen kirkkoneuvoston, seurakuntayhtymän "kaupunginhallituksen"

Seurakuntaneuvosto

Tampereella on viisi evankelis-luterilaista seurakuntaa, jotka ovat toiminnallisesti itsenäisiä yksiköitä. Yhdessä seurakunnat muodostavat Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän.

Kutakin seurakuntaa johtaa kirkkoherra yhdessä vaaleilla valittavan seurakuntaneuvoston kanssa.

Seurakuntaneuvosto:
  • johtaa seurakunnan toimintaa ja edistää sen hengellistä elämää
  • päättää seurakuntatyön määrärahojen käytöstä
  • valitsee seurakunnan työntekijät
  • lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan

Luottamushenkilöiden paikkajako

Valittavien valtuutettujen lukumäärä määräytyy seurakunnan ja seurakuntayhtymän väkiluvun perusteella.

Yhteisen kirkkovaltuuston paikat seurakunnittain

• Eteläinen seurakunta        12 paikkaa
  • Harjun seurakunta            11 paikkaa
  • Messukylän seurakunta      13 paikkaa
  • Ruotsalainen seurakunta     2 paikkaa
  • Tuomiokirkkoseurakunta    13 paikkaa

Seurakuntaneuvostojen paikat seurakunnittain

• Eteläinen seurakunta         16 paikkaa
  • Harjun seurakunta            16 paikkaa
  • Messukylän seurakunta      16 paikkaa
  • Ruotsalainen seurakunta     8 paikkaa
  • Tuomiokirkkoseurakunta    16 paikkaa

Merkitystä koko kirkolle

Seurakuntavaaleilla on merkitystä koko kirkon kannalta. Vaaleilla valitut luottamushenkilöt valitsevat maallikkojäsenet kirkolliskokoukseen, joka päättää kirkon yhteisistä linjauksista, kirkon taloudesta ja kirkkolain sekä muiden kirkon yhteisten säädösten sisällöstä.