Päivystäjä keskustelee seurakuntalaisen kanssa kirkonpenkissä.

Kirkossa kuunnellaan

Päivystävä seurakuntalainen on valmiina kuuntelemaan tai vain olemaan vieressä. Aina ei tarvita edes sanoja. Päivystävä seurakuntalainen on paikalla varmimmin keskiviikkona ja torstaina sekä silloin, kun Avoin kirkko -kyltti on ovilla.

Mikään asia ei ole liian pieni jaettavaksi. Keskustelu päivystäjän kanssa tekee näkyväksi erosurun, koulukiusaamisen, leskeksi jäämisen, työttömyyden. ja kaikki muut mieltä painavat asiat.

Keskiviikon Lohdun Hetkessä paikalla on vapaaehtoisen seurakuntalaisen lisäksi seurakunnan työntekijä.

Keskusteluissa päivystävä seurakuntalainen on kuuntelijana, rohkaisijana ja myötäeläjänä. Hänen tehtävänsä on saada kirkkovieras itse löytämään ratkaisun vaikeaan asiaansa.

Usein on käynytkin niin, että kun asia on kerrottu päivystäjälle, se onkin samalla ehkä jäsentynyt uudella tavalla.

Kaikki kahdenkeskiset keskustelut käydään luottamuksellisina, ja päivystäjällä on vaitiolovelvollisuus näistä kahdenkeskisistä keskusteluista.

Hyvin usein nämä kahdenkeskiset keskustelut päätetään yhteiseen rukoukseen.