Viljele ja varjele

Viinikan lähikirkon kaupunkiviljelyä jo vuodesta 2011!

Nekalan seurakuntatalolla tehtiin keväällä 2011 historiaa, kun seurakuntien ensimmäinen kokeilumielinen kaupunkiviljelyhanke aloitettiin.

Seurakuntatalon pihamaalle Veisun pajoilta saapuneet puiset viljelylaatikot saivat kaitsijansa, jotka pääsivät kokeilemaan viherpeukalotaitojaan oman keittiöpuutarhan kanssa.

Kokemukset olivat hyviä: kaupunkiviljely toi erilaisia ihmisiä yhteen ja loi iloa, ilmettä ja viihtyisyyttä pihapiiriin. Sato on myös ollut vuosien varrella komea: kesäkurpitsoja, basilikaa, tomaatteja, perunoita, jättisuurta kurpitsaa, salaattia, ruohosipulia...

Nekalan viljelylaatikoille haetaan keväisin viljelijöitä "nopeat syövät hitaat" -periaatteella, ja laatikoiden varaaminen alkaa yleensä huhtikuussa. Yhteistä sadonsiunausjuhlaa vietetään toukokuun loppupuolella. Laatikoita on kaikkiaan yksitoista. Osallistuminen on maksutonta - ainoastaan omat siemenet on tuotava tullessaan, jotta ryytimaa antaa varmasti mieluisaa satoa. Seurakunta tarjoaa mullat, lannoitteet ja vedenjakelun. Neljä vuotta palvelleet laatikot saivat kasvojenkohotuksen seurakunnan pihatalkoissa huhtikuussa 2015 ennen kylvökauden alkua.

Kukin viljelijä on vastuussa omasta laatikostaan. Tapana on kuitenkin ollut kokoontua mahdollisuuksien mukaan viikottain vaihtamaan yhteisiä kuulumisia, kokemuksia ja hyviä neuvoja. Kitkeminenkin on hauskempaa yhdessä! Ja totta kai asiaan kuuluvat myös kylvö- ja sadonkorjuujuhlat, joiden kautta juhlitaan ja kiitetään kasvun hedelmistä.

Nyt viljelykausi alkaa olla ohi ja sato korjattu. Tervetuloa mukaan jälleen ensi keväänä! Uuden viljelykauden avajaisista ja laatikoiden varaamisesta ilmoitellaan Etsikossa maalis-huhtikuun aikana.

Herra antaa kaiken hyvän,
maa antaa satonsa