Kohtaamispaikan tapahtumat ja toiminta

• Induktiosilmukka: kuuluvuus koko kirkkosalissa

• Esteetön sisäänkäynti hautausmaanpuoleisella sivulla

• Esteetön WC sijaitsee kirkkosalissa

• Lastenhoitopiste sijaitsee kirkkosalissa pääovelta katsottuna oikealla puolella

• I
    isotekstiset virsikirjat ovat pääoven vasemmalla puolella.

• Pistevirsikirjan saa vahtimestarilta

• Esteetön pysäköinti: esteettömän sisäänkäynnin viereen tai henkilökunnan parkkipaikalle voi pysäköidä liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella.

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone Pistekirjoitus Pistekirjoitus

Messukylän seurakunnan nykyinen pääkirkko rakennettiin ennätysajassa vuonna 1879, koska seurakuntaa siihen asti palvellut kivikirkko oli vanhuuttaan niin hajoammaisllaan. Punatiilinen kirkko on ajalle tyypillistä uusgoottista tyyliä. Vihkiäisjuhlaa vietettiin ensimmäisenä adventtina, vaikka kaikkea tarpeellista ei kirkkoon vielä oltu hankittu. Alexandra Såltinin maalaama alttaritaulu saatiin yhdeksän vuotta myöhemmin, urut vuonna 1889.

Messukylän seurakunta liittyi Tampereen seurakuntiin vuonna1948, vuotta myöhemmin kuin kunnallinen liittyminen.

Messukylän kirkkoa on jouduttu korjaamaan useaan otteeseen. Vajaat kymmenen vuotta kirkon valmistumisen jälkeen kirkon torni sortui ja korjausten yhteydessä se madallettiin nykyiseen muotoonsa. Vuoden 1918:n levottomuudet vaurioittivat Messukylän molempia kirkkoja. Viimeisin peruskorjaus tehtiin kirkon satavuotisjuhliin ja silloinkirkon katto sai sinisen värinsä.

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

Urut

Nykyiset, 24-äänikertaiset urut ovat kirkossa jo kolmannet.

Kirkkotekstiilit

Satavuotisjuhlaan hankittiin myös täydellinen kirkkotekstiilisarja messukasukoineen. Sarjan suunnitteli vanhojen kirkkotekstiilien henkeen peruskorjaustyön suunnittelija arkkitehti Seppo Rihlama. Kaukajärveläinen tekstiilityön opettaja Hilkka Lehtinen nypläsi tekstiilien pitsikoristeet muun ompelutyön ohella.

Hiljentävä maamerkki

Messukylän kirkko ja hautausmaa sen ympärillä on hiljentävä maamerkki vilkasliikenteisten katujen risteyskohdassa.

Alttaritaulu

Aleksandra Såltin
Jeesus ja kanaanilainen nainen
öljy kankaalle

• Induktiosilmukka: kuuluvuus koko kirkkosalissa

• Esteetön sisäänkäynti hautausmaanpuoleisella sivulla

• Esteetön WC sijaitsee kirkkosalissa

• I
    isotekstiset virsikirjat ovat pääoven vasemmalla puolella.

• Pistevirsikirjan saa vahtimestarilta