Josef Grönbergin viisi lasta

Hauta numero 87

Karttakuva.

Hautakivi.

Josef Grönberg syntyi Ylöjärvellä Mikkolan talon poikana. Hän meni Porin triviaalikouluun vuonna 1821 ja sai siellä hienomman nimen, Grönberg. Grönbergistä tuli ylioppilas vuonna1839 ja papiksi hänet vihittiin vuonna 1835. Vuonna 1836 hänestä tuli fil. maisteri ja pastoraalitutkinnon hän suoritti vuonna 1850.

Hän toimi Tampereen kaupunginsaarnaajana vuosina 1837–1858. Messukylän kirkkoherran virkaan hän astui vuonna 1861 ja oli siinä kuolemaansa asti 1903. Josef Grönberg otti osaa kuusiin valtiopäiviin pappissäädyn edustajana.

Kun senaatti vuonna 1870 päätti Tampereen erottamisesta omaksi seurakunnakseen, esteeksi koitui Grönberg. Ei niin, että Grönberg olisi vastustanut eroa, vaan se, että kirkkoherran ollessa virassa ei hänen palkkaansa voitu laskea. Kun Tampereen eroaminen olisi merkinnyt seurakunnan väkilukuun sidotun palkan laskemista, ei auttanut muu kuin odottaa pitkäikäisen kirkkoherran poistumista luonnollista tietä. Niinpä sanonta, ero tapahtuu kun Grönberg kuolee, ajan mittaan muuttui muotoon: jos Grönberg kuolee.

Josef Grönberg kuoli muutamaa viikkoa ennen 90-vuotispäiväänsä ja tuli näin olleeksi Tamperelaisten sielunpaimenena 65 vuotta.

Vanha mustavalkovalokuva.
kaupunginsaarnaaja Josef Grönberg. Kuva: Vapriikin kuva-arkisto.

Hautamuistomerkin teksti

Kaupunginsaarnaaja Josef Grönbergin viiden lapsen hautamuistomerkissä on teksti:
Frans Josef, Hanna, Eliel Filemon, Karl ja Julia
Prosten Jos. Grönbergs