Postit-lapuista tehty käsitekartta.

Organisaatiokonsultaatio

Organisaatiokonsultaatio on kehittämismenetelmä, jonka tarkoitus on auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään työyhteisön toimintaa ja vuorovaikutussuhteita, ja kehittämään niitä. Organisaatiokonsultti toimii tämän prosessin läpiviennin asiantuntijana.

Organisaatiokonsultaation taustateoriaa ja ajattelutapoja yhdistää kokemuksellinen oppiminen, tutkiva työote ja pyrkimys katsoa pintailmiöiden taakse.

Organisaatiokonsultaatio käytännössä

Konsultointiprosessi käynnistyy yleensä tarpeesta kehittää työprosessia, tukiprosesseja tai jonkin odottamattoman ongelman ilmetessä.

Alussa sovitaan 1–2 kartoituskäyntiä, joissa selvitetään edellytykset konsultaation aloittamiseksi ja työskentelyn onnistumiseksi. Työskentelytapoja ja –menetelmiä on lukuisia. Yhteistä niille ovat seuraavat asiat:

• Ennen ratkaisujen etsimistä pyrimme ymmärtämään, miten nykytilanteeseen on päädytty. Organisaatiot usein yrittävät ohittaa tämän vaiheen ja luovat uusia toimintatapoja, mutta huomaavat parin vuoden kuluttua olevansa saman ongelman edessä.
  • Uskomme organisaation ja sen työntekijöiden kykyyn oppia ja kehittää toimintaansa. Tavoitteena on, että kaikki osalliset osallistuvat ratkaisujen miettimiseen.
  • Organisaation perustehtävä pidetään prosessin aikana kirkkaana mielessä.
  • Kiinnitämme huomion kieleen ja puheeseen, ja tutkimme, voivatko ne olla este uuden oppimiselle ja ratkaisujen löytymiselle. Lisäksi selvitämme, onko kaikilla asiaan liittyvillä henkilöillä mahdollisuus osallistua dialogiin keskenään.

Organisaatiokonsulttien koulutus

Organisaatiokonsulttimme on koulutettu joko Kirkon koulutuskeskuksen konsulttikoulutuksessa tai Metanoia-instituutin konsulttivalmennuksissa. Em. koulutukset ovat Organisaatiodynamiikka FINOD ry:n hallituksen hyväksymiä.