Postit-lapuista tehty käsitekartta seinällä.

Työnohjaus

Työnohjaus on työn kehittämismenetelmä, jossa omaa työtä tutkitaan ja kehitetään yhdessä koulutetun työnohjaajan kanssa. Se auttaa käsittelemään työhön, työyhteisöön ja omaan rooliin liittyviä kysymyksiä, kokemuksia ja tunteita. Työnohjaus sopii kaikille, jotka haluavat oppia ja kehittyä työssään.

Työnohjaus on oppimisprosessi:

• jolle määritellään yhteisön toimintaa tukevat tavoitteet, yleensä esihenkilön kanssa.
  • jossa etsitään ratkaisuja työn sujuvuuden parantamiseksi ja ammatillisen oppimisen edistämiseksi.
  • jonka tuloksellisuutta arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Työnohjausta voidaan antaa yksilölle, ryhmälle tai koko työyhteisölle.

Työnohjaus käytännössä

Työnohjaus koostuu useammasta tapaamisesta. Tapaamisissa reflektoidaan työhön liittyviä kokemuksia ja asetettuja tavoitteita. Tapaamiset kestävät yleensä 45 min – 1½ tuntia ja tapaamisten välillä tapahtuva oppiminen on tärkeää. Ryhmätyönohjauksessa ihannekoko on 3–6 henkilöä ja yhteisötyönohjaukseen osallistuu koko työyhteisö.

Työnohjaajien koulutus

Kaikki kirkon työnohjaajat koulutetaan Suomen työnohjaajat ry:n ( STOry) hyväksymissä koulutuksissa, pääosa kirkon koulutuskeskuksen työnohjaajakurssilla. Kirkon koulutuskeskuksen kurssi on yksi arvostetuimmista ja opetussisällöltään laajimpia ( 60 op ) Suomessa. Kouluttajat seuraavat Suomen työnohjaajien eettisiä periaatteita.