Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

19.5.2023 8.30

Eteläisen seurakunnan kirkkoherran valinnasta jätettiin kaksi valitusta

Tampereen Eteläisen seurakunnan kirkkoherran valinnasta on jätetty Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen kaksi valitusta.

Eteläisen seurakunnan seurakuntaneuvosto toimitti kirkkoherranvaalin kokouksessaan 23.3.2023. Suljetun lippuäänestyksen jälkeen kahden ehdokkaan äänet menivät tasan 8–8. Kirkkojärjestyksen mukaisesti seurakuntaneuvosto siirsi asian tuomiokapitulin ratkaistavaksi. Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli valitsi 12.4.2023 Eteläisen seurakunnan kirkkoherraksi Tampereen Eteläisen seurakunnan johtavan kappalaisen Kaija Karvalan. Ehdolla virkaan oli lisäksi Tampereen Eteläisen seurakunnan vt. kirkkoherra Ari Rantavaara.

Valituksien vuoksi kirkkoherran virkaa ei voida täyttää vakinaisesti, joten kirkkoherran virkaan oli määrättävä määräaikainen hoitaja. Tuomiokapituli antoi istunnossaan 17.5.2023 pastori Kaija Karvalalle viranhoitomääräyksen määräajaksi Tampereen Eteläisen seurakunnan kirkkoherran virkaan ajalle 1.7.2023–31.5.2024. Karvala aloittaa tehtävässään vt. kirkkoherrana jo 1.6.2023 aiemman viranhoitomääräyksen mukaisesti.

Tampereen tuomiokapitulin on tarkoitus antaa hallinto-oikeudelle lausuntonsa tehdyistä valituksista kesäkuussa.