Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

4.10.2021 10.53

Hartaushetki keskenmenon kokeneille

Keskenmenon kokeneiden muistopäivänä 15.10. pidetään hartaushetki Hervannan kirkolla klo 19:00 - 19:30 Hartaushetki on tarkoitettu kaikille, joita keskenmeno on koskettanut. Hartaushetken aikana sytytämme yhdessä kynttilät ja osallistumme sitä kautta kansainväliseen Wave of Light -tapahtumaan. Mukana pappi, kanttori ja diakoniatyöntekijä.

Keskenmenon kokeneiden muistopäivää vietetään 15.10. Tänä vuonna ko. muistopäivää vietetään Suomessa vasta toista kertaa. Päivä kuuluu kansainväliseen tapahtumaan  Wave of Light. Siinä sytytetään kynttilä 15.10. klo 19 (kansainvälisesti samaan aikaan) ja muistellaan yhdessä näitä pieniä ihmiselämän alkuja ja keskenmenon kautta lapsensa menettäneitä vanhempia. Kansainvälisesti tähän koko viikon kestävään tapahtumaan (lähinnä tiedon lisäämistä) yhdistetään keskenmenon kokeneiden lisäksi myös kohtukuoleman ja lapsensa menetyksen kokeneet. Suomessa haluttiin mahdollistaa keskenmenon kokeneille oma muistopäivä, koska heille ei ole sellaista Suomessa.

Simpukka Ry järjestää tuona päivänä myös verkkoluennon aiheesta: " Keskenmeno on psyykkinen kriisi -työkaluja keskenmenon kokeneelle "