Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

29.11.2022 12.55

Joululauluja keskiajalta

Viinikan kirkossa on mahdollisuus laulaa ja kuunnella keskiaikaisia tuttuja sekä tuntemattomia joululauluja torstaina 8. joulukuuta klo 18. Esilaulajana toimii lauluyhtye Lumous.

– Ajatus vanhojen joululaulujen laulamisesta syntyi, kun kävelin vaimoni kanssa kohti kotia vanhan musiikin joulukonsertista viime jouluna. Jäin miettimään, miksi keskiajan ja renessanssin lauluja ei voitaisi laulaa yhdessä, kauneimpien joululaulujen tyyliin, kertoo historian ja latinankielisen kulttuurin yliopistonlehtori Ville Vuolanto, joka on kiinnostunut keskiajasta myös työnsä puolesta.

Vuolanto on varapuheenjohtaja Triviumissa, joka on Tampereen yliopistossa toimiva antiikin, keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuskeskus.

Keskiaikaisille lauluille ovat ominaisia lyhyet säkeistöt ja iskevät melodiat.

– Vaikka vanhimmissa joululauluissa on korostetun hengellisiä ja jopa teologisia tekstejä, on sävelmät usein lainattu maalliselta puolelta, ylioppilaslauluista tai jopa juomalauluista.

– Tärkeää on ollut, että nämä on ollut helppo oppia ja laulaa yhdessä saman tien, esilaulajan avulla. Tästä syystä näitä on hauska laulaa – monet näistä lauluista ovat yhä käytössä ja tuttuja, mutta muihinkin on yleensä helppo päästä nopeasti mukaan, kertoo Vuolanto.

Lauluissa liitytään sukupolvien ketjuun

Tutkijan mukaan keskiaikaiset melodiat ja tekstit tarjoavat välähdyksiä siitä, millainen ihmisen kokemusmaailma on ollut kauan sitten menneisyydessä.

– Laulaessamme näitä lauluja liitymme pitkään jatkumoon, sukupolvien ketjuun. Osa tilaisuudessa laulettavista ja kuultavista lauluista on ollut tunnettuja nyky-Suomen alueella jo ainakin 1400-luvulla – ja niitä on laulettu täällä tähän päivään saakka.

Vuolannon mukaan historiassa on kiehtovaa, että menneisyyden ihmiset ovat toisaalta hyvin tuttuja ja samaistuttavissa, mutta kuitenkin vieraita.

– Esimerkiksi keskiaikaisten laulujen melodiat ja sanoma puhuttelevat meitä joskus suoraan, mutta heti seuraavalla hetkellä ne voivat tuntua hyvin vierailta.

– Toisaalta keskiajan maailma voi myös osoittaa, miten ulkoisesti hyvin niukka ja yksinkertainen elämä on rikasta, kun se pakottaa pysähtymään ja keskittymään olennaiseen: levon ja ravinnon, ilon ja surun, kuoleman ja rakkauden äärelle.

Ville Vuolannon mukaan keskiajan joululauluperinne oli toisaalta hyvin kansainvälinen ja toisaalta paikallinen.

– Katolinen kirkko ja latinan kieli yhdistivät koko läntistä kristikuntaa. Toisaalta taas syntyi monia paikallisia perinteitä. Viinikan kirkossakin laulamme ainakin neljällä kielellä, myös latinaksi.

Trivium tutkii mennyttä aikaa monipuolisesti

Tällä hetkellä keskeisiä tutkimuskohteita Triviumissa ovat arki ja kokemus, eletty uskonnollisuus, sukupuoli ja elämänkaari sekä kulttuuri ja yhteiskunta.

Tutkijaseminaarien ja työpajojen lisäksi Trivium järjestää kolmen vuoden välein kansainvälisen Passages-konferenssin sekä yleisötilaisuuksia yhteistyössä muiden vanhemmista ajoista kiinnostuneiden tahojen kanssa.

– Vanhan musiikin kauneimmat joululaulut edustaa tätä jälkimmäistä toimintamuotoa.

Tilaisuuden järjestäjinä ovat Trivium, Eteläinen seurakunta ja Tampereen Vanhan musiikin ystävät.

Kirsi Airikka

Vanhan musiikin kauneimmat joululaulut 8.12. kello 18 Viinikan kirkossa

Lauluyhtye Lumous toimii tilaisuudessa esilaulajana, ja esittää tilaisuudessa myös joitain vieraita vanhoja joululauluja. Lumouksessa laulavat Lauri Solin (vas.), Elina Aho-Kuusama, Anu Mattila, Kaisa Kelloniemi ja Debra Gomez-Tapio. Kuva: Luova/ Irina Kolomijets