Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

14.3.2022

Kastepuu kirkoille – arvokas kokonaisuus jumalanpalvelukseen

Kauniit ja merkitykselliset kastepuut otetaan käyttöön Eteläisen seurakunnan kirkoissa sunnuntaina 20. maaliskuuta.

Myös Vuoreksen seurakuntakoti saa omansa myöhemmin.

Kaste on hieno ja merkityksellinen asia. Puuhun tuotavien sydämen muotoisten lehdyköiden avulla rukous seurakuntaan liitettävän lapsen puolesta konkretisoituu. Kastepuut sijoitetaan kirkon etuosaan, ja perheet tai vanhempi kastettu pääsevät itse ripustamaan lehdykän. Puusta valmistetut kauniit lehdykät on tehty Veisun pajoilla.

Punaista tiiliseinää vasten lähikuva vanerista tehdystä puun oksasta, jossa roikkuu vihreä sydän.
Puusta valmistetut kauniit lehdykät on tehty Veisun pajoilla. Kuva: Tuula Vartiainen

Kasteperhe saa kasteen tai kastekeskustelun yhteydessä lehdykän, johon he kirjoittavat kastetun nimen ja kaste- tai syntymäpäivän. Perhe tuo itse lehdykän valitsemaansa kirkkoon, ja lehdykkää pidetään puussa vuoden ajan. Perhe noutaa sen jälkeen lehdykän takaisin itselleen muistoksi.

Hervannassa on lähetyksen perhemessu 20. maaliskuuta, jolloin kastepuu otetaan käyttöön.

Messussa mukana pastori Matti Etelänsaari, millaisia ajatuksia kastepuu herättää?

- Joka ikinen sunnuntai messussa rukoillaan viikon aikana kastettujen ja heidän perheidensä puolesta.

- Kastepuun avulla vuoden aikana kastetut tulevat näkyväksi ja heitä muistetaan rukouksissa. Seurakunta tahtoo olla tällä tavalla, näille perheille turvallinen koti, jossa lapset ja muun ikäisenä kastetut saavat varttua. Seurakunta haluaa olla mukana tukemassa perheitä elämän pienissä ja suurissa taitekohdissa sekä tukea kastetun hengellistä kasvua.