Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

9.10.2023 10.53

Pyhäinpäivän tilaisuudet Eteläisessä seurakunnassa

Pyhäinpäivänä 4.11.2023 Hervannan, Härmälän ja Viinikan kirkon tilaisuuksiin voi tulla hiljentymään ja muistelemaan kuolleita läheisiään.

• Viinikan kirkko messu klo 10
  • Härmälän kirkko messu klo 14
  • Hervannan kirkko pyhäinpäivän musiikkihartaus klo 18, hartauden jälkeen kynttiläkävely Ahvenisjärven ympäri. Lähtö Ahvenisjärven laiturilta. Ota oma kynttilä tai lyhty mukaan.
Pyhäinpäivän iltana Hervannassa soi lohdun sävelet
kuvassa kaksi henkilöä viulun ja flyygelin kanssa
Kuvassa: Laura Pietilänen ja Martti Syrjäniemi
Pyhäinpäivä, vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä, on kristillinen pyhimyksien, marttyyrien ja vainajien muistopäivä. Alun perin pyhäinpäivää on vietetty marraskuun ensimmäisenä päivänä kuten monissa maissa edelleenkin, mutta Suomessa sitä vietetään välille 31.10.–6.11. osuvana lauantaina. Päivä on erityisen tärkeä henkilöille, jotka ovat menettäneet läheisensä. Illan hämärtyessä hautausmaat täyttyvät kynttilöistä ja sydämet täyttyvät muistoista ja kaipauksesta. Musiikki tuo lohtua, kantaa raskaalla hetkellä ja tuo toivoa sekä antaa tunteille väylän. Surun keskellä sanat tuovat lohtua, mutta siinä missä sanat loppuvat, musiikki jatkaa kulkuaan. Se on soivaa sanaa.

Pyhäinpäivän iltana 4. marraskuuta klo 18 Hervannan kirkossa kuullaan lohdun säveliä. Tilaisuudessa musiikista vastaa kanttori Martti Syrjäniemi ja viulisti Laura Pietiläinen. Hartauspuheen pitää Kirsi Kniivilä.
Illan aikana kuullaan vanhoja tuttuja klassikoita surumusiikin keskiöstä, mutta tarjolla on myös vähemmän kuultuja helmiä. Yleisö pääsee myös osallistumaan musiikkiin, sillä yhteislauluina lauletaan tuttuja ja lohdullisia virsiä.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!
Teksti: Martti Syrjäniemi