Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

24.2.2022 10.23

Rukoushetki rauhan puolesta 24.2.2022

Rukoushetki rauhanpuolesta 24.2.2022 klo 19 Hervannan kirkolla, Härmälän kirkolla ja Viinikan kirkolla.

Rakkaat kristityt

Venäjä on hyökännyt Ukrainaan. Se mitä on jo kuukausia pelätty, mutta toisaalta myös viime hetkeen saakka toivottu voitavan välttää, on tapahtunut.

Tilanne Euroopassa on epätodellinen, jopa absurdi. Monien vuosikymmenien rauhan ajan jälkeen ovat sotatoimet alkaneet keskellä Eurooppaa. Näiden kohtalokkaiden tapahtumien seurauksia emme tällä hetkellä kykene näkemään, emmekä arvioimaan niiden vaikutuksia laajemmin. Emme voi tietää edes sitä, kuinka kauan tämä onneton vaihe Euroopan ja koko maailman historiassa tulee kestämään. Voimme vain toivoa, että järki ja inhimillisyys mahdollisimman pian voittaisivat.

Kuitenkin enemmän, kuin itsestämme nousevaan toiveikkuuteen, voimme luottaa Jumalan taholta tulevaan apuun. Kristittyinä velvollisuutemme, ja myös oikeutemme, on nyt rukoilla Ukrainan kansan, sen maataan puolustavien sotilaiden ja johtajien puolesta. Menneiden sukupolvien suomalaisilla on kokemusta siitä, mitä on olla täysimittaisen hyökkäyksen kohteena. Siksi voimme myötäelää ja ymmärtää Ukrainan kansan tuntoja juuri nyt.

Rukoilemme koko Euroopan ja myös oman maamme ja kansamme puolesta. Jumala on ollut uskollinen meitä suomalaisia kohtaan oman historiamme varrella. Hänen apuunsa ja rakkauteensa saamme nytkin luottaa, vaikka maailmassa ja Euroopassa kuohuu.

Rukoilemme Rauhan rukouksen keskiajan saarnajamunkki Franciscus Assisilaisen sanoin:

”Vapahtaja, tee minusta rauhasi välikappale,niin että sinne, missä on vihaa,toisin rakkauden,missä loukkausta, toisin anteeksiannon,missä epäsopua, toisin yksimielisyyden,missä erehdystä, osoittaisin totuuden,missä epäilystä, auttaisin uskoon,missä epätoivoa, nostaisin luottamukseen,missä pimeyttä, loisin sinun valoasi,missä surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen.

Niin että, oi Mestari, en yrittäisi niin paljonetsiä lohdutusta kuin lohduttaa muita,hakea ymmärtämystä kuin ymmärtää toisia,pyytää rakkautta kuin rakastaa muita,

sillä antaessaan saa,kadottaessaan löytää,unohtaessaan saa anteeksi,kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.”

Aamen

Jari Kuusi, kirkkoherra


Palaa otsikoihin