Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

7.11.2022 13.13

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8. marraskuuta. Seurakuntavaaleissa on mahdollisuus antaa äänensä ennakkoon tällä viikolla 8.11.–12.11. Varsinainen vaalipäivä on 20. marraskuuta.

Pöydällä on valkoinen ja oranssi äänestyslippu, ja oranssiin lippuun kirjoitetaan.
Äänestyskopissa merkitään valkoiseen vaalilippuun valtuustoehdokkaan numero ja oranssiin vaalilippuun seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero. Kuva Hannu Jukola
Ennakkoon voi äänestää missä ennakkoäänestyspaikassa tahansa, myös muualla Suomessa.

Tampereella seurakuntavaaleissa äänestetään uudet päättäjät sekä paikallisiin seurakuntaneuvostoihin että seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää Tampereen seurakuntayhtymän keskeisistä asioista kuten toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta. Seurakuntaneuvostot johtavat seurakuntien toimintaa.

Äänestyksessä seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero kirjoitetaan oranssiin äänestyslippuun ja kirkkovaltuustoehdokkaan numero valkoiseen äänestyslippuun.

Äänestyspaikalla pitää esittää henkilöllisyystodistus tai muu riittävä todistus henkilöllisyydestä. Mukaan kannattaa ottaa kotiin postitetussa vaalikirjeessä mukana oleva ilmoituskortti, mutta se ei kuitenkaan ole äänestäessä pakollinen.

Vaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Ennakkoäänestyspaikkoja marketeissa, kirkoissa, oppilaitoksissa

Tampereella ennakkoon voi äänestää useissa paikoissa, mm. seurakuntataloissa, kirkoissa, marketeissa ja oppilaitoksissa. Seurakuntien talossa (Näsilinnankatu 26) ennakkoäänestys on avoinna jokaisena ennakkoäänestyspäivänä 8.–12.11. kello 9–18.

Ennakkoäänestyspaikkojen osoitteet ja kellonajat voi tarkistaa ennakkoäänestyksen verkkosivulta tampereenseurakunnat.fi/ennakkoaanestys . Ennakkoäänestyspaikoista on tietoja myös vaalikirjeessä.

Tampereella äänestetään luottamushenkilöt Eteläisen seurakunnan, Harjun seurakunnan, Messukylän seurakunnan ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon vuosiksi 2023—26. Tampereen ruotsalaisessa seurakunnassa päädyttiin sopuvaaleihin, sillä ehdokkaita oli yhtä paljon kuin luottamushenkilöiden paikkoja.

Äänestäjät voivat etsiä itselleen sopivaa ehdokasta vaalikoneen avulla: seurakuntavaalit.fi/vaalikone.

Lisätietoja vaaleista Tampereen seurakuntien vaalisivuilta:
tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalit

Valtakunnalliset vaalisivut: