Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

10.11.2022 20.52

Vielä ehtii äänestämään ennakkoon

Seurakuntavaalien kolmena ensimmäisenä päivänä Tampereella on käynyt äänestämässä 4 642 henkeä. Edellisvaaleissa kolmena ensimmäisenä päivänä ääniä annettiin 4 985. Ennakkoäänestys jatkuu vielä perjantain ja lauantain.

Kolme nuorta, poika ja kaksi tyttöä, katsobat kuvallisia ehdokaslistoja.
Seurakuntavaalien ennakkoäänestys Tampereen Lyseon lukiossa torstaina 10.11.2022. Lukiolaiset Jooseppi Bouhlal , Vilma Suominen ja Alma Carmona Toivanen katsovat vaalitoimitsija Riku Kykkäsen (vas.) ojentamia ehdokaslistoja.
Tampereella ennakkoäänestyspaikat kauppakeskuksissa ja Seurakuntien talolla Näsilinnankadulla ovat avoinna lauantaina 12.11. kello 18:aan asti.

Äänestyspisteitä löytyy muun muassa kauppakeskuksista kuten Lielahden, Linnainmaan ja Kalevan Prismoista, Lielahden, Linnainmaan ja Turtolan K-Citymarketeista sekä Duosta Hervannasta. Myös Ratinan kauppakeskuksessa on ennakkoäänestyspaikka. Kolmena ensimmäisenä päivänä kauppakeskuksissa äänesti alustavien tietojen mukaan 3 280 ihmistä.

Äänioikeus vaaleissa on kaikilla 16 vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä, ja he voivat äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Äänestyspaikalle tarvitaan mukaan kuvallinen todistus henkilöllisyydestä, esimerkiksi passi, ajokortti, henkilökortti tai kuvallinen Kela-kortti.

Vaaleissa valitaan päättäjät seurakuntiin

Mies ja nainen ovat vaaleilla verhoilla verhoillussa tilassa seisomassa selin ja matala sermi erottaa heidät.
Seurakuntien talolla, Näsilinnankatu 26, voi äänestää vielä perjantaina 11.11. ja lauantaina 12.11. klo 10–18.
Neljän vuoden välein järjestettävissä seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät tamperelaisiin seurakuntiin ja seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Vaaleilla valituissa seurakuntaneuvostoissa päätetään oman seurakunnan toiminnasta ja valitaan työntekijät.

Kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkollisveroprosentista, hyväksyy seurakuntayhtymän talousarvion ja tilinpäätöksen ja päättää seurakuntien rakennushankkeista.

Itselle sopivan ehdokkaan löytämisessä auttaa vaalikone. Suorat linkit tamperelaisseurakuntien vaalikoneisiin ovat osoitteessa tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalikone.

Ennakkoäänestyspaikat

• Ennakkoäänestyspaikat kauppakeskuksissa ovat avoinna perjantaina 11.11. klo 10–20 ja lauantaina 12.11. klo 10–18.
  • Seurakuntien talo, Näsilinnankatu 26, katutaso avoinna perjantaina 11.11. ja lauantaina 12.11. klo 10–18.
  • Lisäksi äänestysauto kiertää Hallilan, Härmälän, Multisillan, Peltolammin ja Vuoreksen alueilla perjantaina ja lauantaina.

Kaikki Tampereen ennakkoäänestyspaikat aukioloineen löytyvät osoitteesta tampereenseurakunnat.fi/ennakkoaanestys.