Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

2.2.2023 9.40

Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 5. helmikuuta

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 5. helmikuuta. Tänä vuonna Yhteisvastuu kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn.

Kuusi henkilö yhteisvastuuliivit päällään ja lippaat kädessään kokoontuneet yhteen iloisen oloisesti.
Yhteisvastuukeräys näkyy ensi viikosta alkaen jälleen Tampereen katukuvassa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avaa keräyksen Yle TV1:ssä sunnuntaina 5.2. kello 12.

Yhteisvastuukeräys käynnistyy myös Tampereen seurakunnissa heti sunnuntaina. Aitolahden kirkossa (Jenseninkatu 4) järjestetään perhemessun jälkeen kello 11–14 perinteinen koko perheen talvitapahtuma, jonka tuotto menee Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Tampereen kirkoissa kerätään sunnuntain messujen yhteydessä varoja Yhteisvastuulle. Tuomiokirkossa järjestetään messun jälkeen myyjäiset, ja Aleksanterin kirkossa ja Kalevan kirkossa on messun jälkeen keittolounas ja pientä myytävää Yhteisvastuun hyväksi.

Lipaskeräyksiä ensi viikosta alkaen

Yhteisvastuun lipaskeräykset alkavat ensi viikolla. Keskustassa lipaskerääjät kiertävät maanantaina 6.2. Hämeenkadulla, Kuninkaankadulla ja Keskustorilla kello 10–15, Kalevan Prismassa lippaaseen voi lahjoittaa 10. ja 11. helmikuuta.

Länsi-Tampereella Yhteisvastuun lipaskerääjät voi kohdata Lielahden Prismassa kahden seuraavan viikon aikana, sekä Tesoman Westerissä viikolla 7. Etelä-Tampereella lipaskeräyksiä on tulevina viikkoina mm. Hervannassa Duossa ja K-marketeissa, Koivistonkylän Prismassa, Härmälän K-marketissa ja Nekalan K-Supermarketissa.

Hervannan kirkossa järjestetään koko perheen talvitapahtuma sunnuntaina 12. helmikuuta, ja tapahtuman tuotto ohjataan Yhteisvastuukeräykseen. Mikko Alatalo esiintyy Viinikan kirkossa 17. helmikuuta. Konsertin yhteydessä voi tehdä lahjoituksen Yhteisvastuulle.

Yhteisvastuukeräyksen tapahtumia järjestetään seurakunnissa useita vuoden aikana. Keräysaika jatkuu vuoden 2023 loppuun asti.

Nuorten väkivaltaan ja konflikteihin ratkaisuja

Yhteisvastuukeräys 2023 kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn. Kouluterveyskyselyn mukaan vuonna 2021 kouluväkivaltaa koki Suomessa 38 847 nuorta joka viikko.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista jää paikallisseurakunnille nuorten tukemiseksi tehtävään toimintaan sekä seurakuntien auttamistyöhön.

Toinen puolikas kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Keräysvaroja käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset.

Keräystuotosta 60 prosenttia ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla.

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen tuotto jakautuu seuraavasti:
  • 20 % keräystuotosta Aseman Lapset ry:n nuorten väkivallan ehkäisemistä edistävään toimintaan.
  • 20 % keräystuotosta keräävän seurakunnan päätöksen mukaisesti teeman mukaiseen toimintaan tai seurakuntien auttamistyöhön
  • 60 % teeman mukaiseen auttamistoimintaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.
Yhteisvastuukeräys Tampereen seurakunnissa: tampereenseurakunnat.fi/yhteisvastuu