Viinikan kirkko2

Ajankohtaista Eteläisessä seurakunnassa

20.6.2024 15.10

Pyhiinvaelluksia Eteläisessä seurakunnassa

PyhiinvaellusTampere järjestää vaelluksia eri puolilla Tamperetta kesällä 2024. Eteläisen seurakunnan alueella on luontopyhiinvaellus kelttimessun tapaan ja yön yli kestävä Birgitan vaellus. Lisäksi Eteläisen seurakunnan alueella on kuusi pyhiinvaellusreittiä, joita voi kulkea omatoimisesti.

Ruohoittuneen järvenrannan takaa häämättää kaupunkisilhuetti.
Pyhiinvaellus Viinikasta Messukylän vanhalle kirkolle kulkee Iidesjärven maisemissa.
Omatoimisesti pääset  vaeltamaan lataamalla älypuhelimeen ilmaisen Nomadi-sovelluksen osoitteesta http://app.citynomadi.com. Hae sen jälkeen reitti hakusanalla pilgrim pilgrim.citynomadi.com.. Kun lataat reitin kännykkäsi muistiin i-nappulasta, pääset vaeltamaan off line -tilassa.

Eteläisen seurakunnan alueella olevat pyhiinvaellusreitit löydät täältä.

Pyhiinvaellusohjelma:

Luontopyhiinvaellus Kelttimessun tapaan

4.7. Hervannan Makkarajärven maisemiin Ratikan päätepysäkiltä klo 17.41. Vaelletaan Makkarajärven ympäri, pysähdellään välillä ja vietetään ehtoollinen Metsäkirkossa kallion laella. Ohjaajana Jussi Holopainen ja Päivi Mäki-Jokela. Ilmoittautuminen tekstiviestitse 3.7. mennessä Jussi Holopaiselle p. 040 804 8105.

Osallistuja pääsee ihmettelemään luomakuntaa kumppanina, vastaanottajana, kannattelijana ja kanssarukoilijana. Tarjolla on kelttiläisiä rukouksia ja kelttimessu luonnon keskellä. Keskusteluun on mahdollisuus vaelluksen alussa ja lopussa. Ohjaajina toimivat luontohengellisyyskouluttaja pastori Jussi Holopainen ja pyhiinvaellusohjaajat. Ilmoittautuminen tekstiviestitse viimeistään edellisenä päivänä.

Birgitan vaellus

Birgitan vaellus 6.–7.9. Tampere Hervanta–Pyhän Birgitan kirkko 2 pv.  Matkan pituus 32 km (16+16). Reitti: Hervannan kirkko – Vähä-Kausjärvi – Tervajärvi – Paattakainen – Sarvikas – kirkko. Vaelletaan Birgitan polun reittiä pitkin vaihtelevassa metsämaastossa, osin kivikkoistakin, ylä- ja alamäkeä sekä leppoisaa kulkua. Kaunis Vähä-Kausjärvi lumoaa kulkiessa sen rantapolkua. Yöpyminen saunoineen Tervajärven leirikeskuksessa. Loppumatkasta kävellään osittain teitä pitkin. Herralankosken kuohut virkistävät ohikulkijaa ennen Vanhan Pappilan rantaa ja nuotiopaikkaa. Kuljetaan osan matkaa hiljaisuudessa. Tälle reitille tarvitsee maastoon sopivat jalkineet, reilut eväät ja juotavaa. Bussilla pääsee vaelluksen alkupäähän. Lähtö pe 6.9. klo 9.00 Hervannan kirkolta, Lindforsin katu 7.

Ilmoittautumiset vaelluksille tekstiviestillä Jussi Holopaiselle p. 040 804 8105.

Mukaan sään mukainen varustus, vesipullo ja pientä evästä.