Harjun seurakunnan uutisarkisto

12.1.2022 11.30

Harjun seurakunta tarjoaa digitukea ikäihmisille

Harjun seurakunta on syyskuusta lähtien antanut ikäihmisille tukea digitaalisten laitteiden, puhelimien ja tietokoneiden käytössä. Maksuton palvelu on tarkoitettu Harjun seurakunnan alueella Länsi-Tampereella asuville.

Mieshenkilö maski kasvoillaan opastaa vanhempaa naishenkilöä kännykän käytössä.
Harjun digineuvoja Arttu Lahtinen opastaa Kalkussa asuvaa Liisa Salosta älykännykän käytössä. Kuva: Hannu Jukola
Digitukea antaa projektityöntekijä, digineuvoja Arttu Lahtinen, joka työskentelee Harjun seurakunnan diakoniatyön yksikössä.

Projekti kulkee nimellä ”Seniorit someen -digituki”, mutta palvelu kattaa paljon muutakin kuin sosiaalisen median.

– Autan ikäihmisiä älylaitteiden ja muiden nykypäivän vempeleiden käytössä. Projektiin kuuluu koulutuksia esimerkiksi Kanta.fi-palveluista, pilvipalveluiden käytöstä ja älypuhelimen käytöstä, kertoo Arttu Lahtinen tammikuun Silta-lehden (5.1.2022) haastattelussa.

Syksyn 2021 aikana Lahtinen järjesti viisi eri koulutustilaisuutta, ja kotikäyntejä ehti kertyä kolmisenkymmentä. Lahtinen neuvoo myös puhelimessa, mutta kotikäynnit ovat osoittautuneet tarpeellisiksi.

– Voin esimerkiksi tulla kotikäynnille opastamaan sähköpostin käytössä ja huomata, että televisiossa on ongelmaa. Se saadaan selvitettyä samalla reissulla, kertoo Lahtinen.

Kotikäyntien syynä on usein jokin tietotekninen ongelma, esimerkiksi sähköpostin käyttöön tai laitteiden päivitykseen liittyvät asiat. Loppuvuodesta Lahtiselta pyydettiin usein apua koronapassiasioissa.

– Minulta voi toivoa oikeastaan mitä tahansa tietotekniikkaan tai kodin elektroniikkaan liittyvää, jossa ei tarvita ruuvimeisseliä, luonnehtii Lahtinen.

Myös vapaaehtoisia digineuvojia etsitään

Lahtinen on jo saanut työstään paljon positiivista palautetta.

– Palaute on ollut sydäntä lämmittävää ja myönteistä. Siitä huomaa, että tällaiselle palvelulle on todella paljon kysyntää. Palvelun maksuttomuus on saanut monen leuan loksahtamaan.

Harjun seurakunta etsiikin tällä hetkellä myös vapaaehtoisia, jotka olisivat valmiita antamaan digineuvontaa ikäihmisille. Sekä vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet digiosaajat että Harjun alueen digineuvontaa kaipaavat ikäihmiset voivat ottaa Lahtiseen yhteyttä sähköpostilla  arttu.lahtinen@evl.fi.

Seniorit someen -projekti jatkuu Harjun seurakunnan alueella tällä tietoa syyskuun loppuun asti.

Katso myös:
Arttu Lahtisen haastattelu Silta-lehdessä 5.1.2022