Tuomiokirkkoseurakunnan tapahtumia

Lounasmusiikkia - Valoksi maailmaan!

Ajankohta ke 7.2.2024 klo 12-12.30
Paikka Aleksanterin kirkko Pyynikin kirkkopuisto

Vuoden kanttori, sopraano Anu Mattila ja Katja Mäkiö, urut ja piano

Valoksi maailmaan!

Vuoden kanttoriksi valittu sopraano Anu Mattila on koonnut kokonaisuuden, jonka laulujen aiheena on kynttilänpäivä ja paastoon laskeutuminen tiellä kohti pääsiäistä. Taivaan Isän lähetti meille armonsa, rakkautensa ja huolenpitonsa. Kuinka voisimme itse välittää sitä valoa, lämpöä ja anteeksiannon sanomaa täällä kylmässä maailmassa toinen toisellemme?

G.F. Händel:                 Hän hoivan hellän antaa -
(1685-1759)                Come unto Him, all ye that labor
                                             aaria Messias-oratoriosta

W. A. Mozart:              Laudate Dominum teoksesta
(1756-1791)                 Vesperae solennes de confessore, K. 339

Albert Hay Malotte:    The Lord´s Prayer
(1895-1964)

J. S. Bach:                     Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 642
 (1685-1750)                 kokoelmasta Orgelbüchlein

Vesa Koskimaa:           Voix céleste
(s. 1972)                       Teos on omistettu Anu Mattilalle

Anu Mattila, sopraano
                                                        Katja Mäkiö, urut

*******************************************************************************

T. I. Haapalainen:         Agnus Dei
(s. 1929)                           kantaatista Peltomaa

Kari Tikka                    Rakkaus on!
(1946-2022)              sarjasta Viisi laulua Raamatun sanoihin

Armas Maasalo            Tuhansin kielin
 (1885-1960)
                                                Anu Mattila, sopraano
                                                Katja Mäkiö, piano

Konserttiin voi osallistua paikan päällä tai YouTube -striimin välityksellä täällä

Anu Mattila on Sastamalan seurakunnan kanttori ja laulupedagogi. Musiikin maisteriksi hän valmistui Sibelius-akatemiasta vuonna 2005 ja laulupedagogiksi Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2017. Mattilan työn keskiössä on vokaalimusiikki ja sen johtaminen. Sastamalassa hän johtaa gospelhenkistä lauluyhtye Pisaraa, Sastamala Gospel -kuoroa, sekä lasten ja nuorten kuoro Stellaa. Hän laulaa itse vokaaliyhtye Lumouksessa, Cantus Alaudessa, sekä Suomen kanttorikuorossa ykkössopraanoa. Kanttori-urkuriliitto valitsi Mattilan vuonna 2023 Vuoden kanttoriksi.

Mattila on saanut laulaa useiden kuorojen ja orkesterien sopraanosolistina mm. seuraavissa teoksissa: Bach: Johannes-passio ja Jouluoratorio, Mozart, Faure ja Rutter: Requiem, Vivaldi: Gloria, Pergolesi: Stabat Mater, Brahms: Ein Deutches Requiem, Scarlatti: Messa di santa Cecilia, Schütz: Musikalische Exequien

”Omassa työssäni Sastamalassa minulle on tärkeää kanttorin työn monipuolisuus ja rikkaus. Erityisesti pidän eri kuorojen ja lauluyhtyeen johtamisesta, sekä siitä, että saan olla osana perheiden iloja ja suruja, häissä ja hautajaisissa. Haluan omalta paikaltani olla kehittämässä kulttuurikaupunki Sastamalan musiikkielämää. Juureni ovat Perhossa, Keski-Pohjanmaalla. Siellä olen kasvanut lapsuuteni ja nuoruuteni. Opiskelut veivät vuosituhannen vaihteessa Pirkanmaalle ja asun 5-henkisen perheeni kanssa Nokian Sarkolan kylässä. Olen ensimmäiseltä koulutukseltani myös sairaanhoitaja.”

Katja Mäkiö on työskennellyt kanttorina Helsingin Oulunkylän ja Pakilan seurakuntien palveluksessa ja nyt, syyskuun alusta alkaen Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnassa. Hän on musiikin maisteri Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta, pääaineenaan urkujen soitto (A-tutkinto) sekä laulun ja kuoronjohdon musiikkipedagogi (Metropolia Ammattikorkeakoulu). Opintojaan hän on täydentänyt mm. Lyypekin musiikkikorkeakoulussa ja lukuisilla mestarikursseilla. Katja on konsertoinut laajasti sekä instrumentalistina että laulanut alttosolistina useissa kirkkomusiikkiteoksissa, mm. W.A. Mozartin Requiemissa, J.S. Bachin Johannes-passiossa, Messussa h-molli sekä G.F. Händelin Messias-oratoriossa. Mäkiö laulaa valtakunnallisessa Suomen Kanttorikuorossa Chorus Cantorum Finlandiaessa. Lisäksi hän on johtanut useita kuoroja sekä mm. toiminut kuoronjohdon tuntiopettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Myös Katja Mäkiö on kotoisin Keski-Pohjanmaalta, Perhosta ja tässä lounasmusiikissa toisensa pitkään tunteneiden muusikoiden tiet kohtaavat Pirkanmaalla.

Lounasmusiikin kesto on 30 minuuttia ja sinne on vapaa pääsy. Ohjelma on maksuton, mutta voit halutessasi tehdä pienen lahjoituksen käynnissä olevan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Anu Mattilan kuva: Laura Heinovaara

Järjestäjä: Tampereen ev.lut. seurakunnat, Tuomiokirkkoseurakunta