Tuula Saarensola

Mezzosopraano Tuula Saarensola opiskeli Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin osastolla ja suoritti urkujensoiton A-tutkinnon vuonna 1996. Lauluopintoja hän on suorittanut yksityisesti ja Metropolia ammattikorkeakoulussa, josta valmistui laulumuusikoksi vuonna 2016.

Tuula Saarensola (kuva: Patrik Stenström)

Monipuolisena muusikkona Saarensola jakaa aikaansa urkujensoittoon, musiikinjohtoon ja laulamiseen. Laulumusiikin puolella ohjelmistossa on laajasti kirkkomusiikkiteosten altto-osia sekä myös näyttämömusiikkia ja oopperarooleja, kuten Flosshilde ja Erda (Wagner: Reininkulta), Lähetti (Monteverdi: l’Orfeo), La Maestra delle Novizie (Puccini: Suor Angelica), Grimgerde (Wagner: Valkyria) ja Kolmas nainen (Mozart: Taikahuilu).

Saarensola on toiminut johtavana kanttorina Tuusulan seurakunnassa vuodesta 1997. Espoon tuomiokapituli myönsi hänelle director musices –arvonimen vuonna 2016.