Tuomiokirkko 22.10. klo 15
Osmo Honkanen (s. 1964)
- Fumus futurus (2002)
- Intermezzot I - III Passiosta Matteuksen mukaan (2017)
- Preliogrado (2012)
- Interludi (Musiikkia uruille 9.3.2001)
- Exposit (2023, kantaesitys)
- Collem I
- Lerio I
- Collem II
- Lerio II
- Collem III
- Lerio III
- Collem IV
- Lerio IV
- Collem V
Ohjelmakommentti
Vuosi 2023 on Max Regerin merkkivuosi, kun on tullut kuluneeksi 150 vuotta hänen syntymästään. Max Regerin oli sävellyksenopettajani Paavo Heinisen opettajan, Aarre Merikannon opettaja. Uusin sävellykseni Exposit ei ole mitenkään ”regermäinen” sävellys, jos sellaiseen kuuluisi tiheästi rönsyileviä sävelkudelmia, polyfoniaa ja äärimmäisiä dynamiikan vaihteluita. Regerin harmonisten kulkujen etenemistapa on kuitenkin ollut itselleni läheinen ja jollakin tavalla mielessä myös tämän Regerin juhlavuoden aikana muotoutuneessa sävellyksessäni.
Sävellysten harmoninen logiikka, on se sitten omalakista, perinteistä, pelkistettyä tai populääriä, muodostaa itselleni sävellyksen tarttumapinnan ja olomuodon. Rytmi, on se sitten monitasoista ja kompleksista, virtaavaa ja oikukasta, tasaista ja korosteista, muodostaa omassa mielessäni sävellykselle persoonallisuuden. Melodia ja sointiväri jäävätkin sitten täytteiksi ja somisteiksi.
Näin usein itse lähestyn musiikkia, sekä omaani että muiden, ja samalla ymmärrän hyvin, että monet kuulijoista tarttuvat uusiin sävellyksiin aivan päinvastaista reittiä. Mutta niinhän samat ihmiset näkevät muissakin taideteoksissa, historian ilmiöissä ja kanssaihmisiä aivan erilaisia olemuksellisuuksia ja korostuksia.