Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

24.2.2022 16.46

Kirkko tarjoaa keskusteluapua

Ukrainan sota aiheuttaa myös Suomessa syvää huolta ja ahdistusta. Tampereen kirkoissa on mahdollisuus hiljentyä ja saada henkistä tukea sitä tarvitseville. Myös valtakunnallinen kirkon keskusteluapu päivystää joka päivä klo 18–24.

Tampereen kirkoissa rukoillaan tänään torstaina 24.2. Ukrainan sotatilanteen vuoksi. Näet ajat ja paikat tästä linkistä.

Kynttelikön, jossa on palavat kynttilän, takana kirkon penkissä istuvia ihmisiä.
Kirkoissa voi sytyttää kynttilän rauhan puolesta. Kuva Sanna Krook
Avoimen kirkon vapaaehtoiset päivystäjät tarjoavat keskusteluapua tavallisen ihmisen taidoilla Aleksanterin kirkossa arkisin kello 12–18. Kirkko on avoinna maanantaista perjantaihin klo 11–18 ja sunnuntaisin kello 9–15. Pappi on tavattavissa Aleksanterin kirkossa viikkomessujen yhteydessä torstaisin kello 16–18.

Mahdollisuuden keskusteluun myös iltaisin

Kirkko tarjoaa valtakunnallista keskusteluapua verkossa. Keskusteluapu ja palveleva puhelin  p. 0400 221 180 ovat avoinna joka päivä klo 18–24.

Kirkko on myös mukana Sekasin-chatissa, joka tarjoaa keskusteluapua nuorille. Palvelussa nuoret voivat käydä läpi heille tärkeitä asioita koulutetun päivystäjän kanssa. Chat on avoinna arkisin klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24.

Rukoushetki Vanhassa kirkossa

Rukoushetki perjantaina 25.2. Vanhassa kirkossa kello 17 maailman rauhan puolesta. Ensi viikolla (28.2. alkaen) rukoushetki joka päivä maanantaista lauantaihin klo 17 Vanhassa kirkossa.

Rukoushetkien lisäksi Vanhalla kirkolla annetaan walk in -terapiaa , joka on suunnattu 16–30 vuotiaille. Walk in -terapia on maksutonta ja vastaanotto on avoinna maanantaisin kello 12–19 eikä edellytä ilmoittautumista.

Myös sinä voit auttaa

Kirkon Ulkomaanapu tukee hätäavun toimittamista konfliktista kärsiville ihmisille. Hätäapua annetaan tarpeiden pohjalta yhdessä eurooppalaisten kumppanijärjestöjen kanssa. Käytännössä apu on esimerkiksi ruoka-apua, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita.

Konfliktin pelätään pakottavan ihmiset jättämään kotinsa. Kirkon Ulkomaanapu seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä paitsi Ukrainassa, myös laajemmin Euroopassa. Lisätietoja Kirkon Ulkomaanavun avusta Ukrainaan