Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

10.10.2022 15.05

Seurakuntavaalien vaalikone avattu

Syksyn seurakuntavaalien vaalikone on avattu. Äänestäjät voivat löytää ehdokkaansa arvokysymysten perusteella.

Teksti uskottu toivottu rakastettu, äänestä sellaisena kuin olet, seurakuntavaalit.

Eteläisen seurakunnan vaalikone ja ehdokkaat

Eteläisen seurakunnan vaalikone
Eteläisen seurakunnan ehdokkaat vaalikoneessa

Kaikkien Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien vaalikone löytyy osoitteesta: seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Vaalikoneen kysymysten perusteella äänestäjät voivat helpommin löytää sopivan ehdokkaan. Vaalikoneessa ehdokkaat ovat vastanneet seurakuntien ja kirkon toimintaa koskeviin kysymyksiin ja ajankohtaisiin arvokysymyksiin.

Ehdokkailta on kysytty mm. kantaa samaa sukupuolta olevien vihkimiseen, mielipidettä kirkon johtavien viranhaltijoiden määräaikaisuudesta ja henkilökohtaisia syitä kuulua kirkkoon. Ehdokkaita on pyydetty myös valitsemaan seurakunnan tärkeimmät toiminnot ja auttamiskohteet.

Vaalikoneen kysymyksistä suurin osa on koko Suomessa samoja, mutta mukana on myös paikallisia kysymyksiä. Tampereella ehdokkaiden kantaa selvitettiin seuraaviin väittämiin:

1. Tampereen seurakuntien pitää palvella ensisijaisesti kirkon jäseniä.

2. Ruoka-apu pitää turvata, vaikka se olisi jostain muusta pois.

3. Tampereella pitäisi tulevaisuudessa olla yksi seurakunta.

4. Kirkollisveroprosentti Tampereella on nyt 1,25. Mikäli taloustilanne heikkenee, toiminta pitää rahoittaa kirkollisveroa nostamalla.

5. Jos esim. seurakuntien hautausmaiden, kiinteistöjen ja leirien kustannukset nousevat, kustannukset pitää siirtää asiakasmaksuihin.

Valtakunnallisten seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on 20. marraskuuta, ennakkoäänestys 8.–12. marraskuuta. Vaaleissa valitaan päättäjät evankelis-luterilaisten seurakuntien luottamuselimiin koko Suomessa. Vaalit järjestetään joka neljäs vuosi.

Tampereella äänestetään vaaleissa luottamushenkilöt Eteläisen seurakunnan, Harjun seurakunnan, Messukylän seurakunnan ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä Tampereen seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon.  Tampereen ruotsalaisessa seurakunnassa päädyttiin sopuvaaleihin, sillä ehdokkaita oli yhtä paljon kuin luottamushenkilöiden paikkoja.

Vaalisivut: tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalit

Ehdokkaat: tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/ehdokkaat