Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

16.11.2022 16.41

Seurakuntiin valitaan uudet päättäjät sunnuntaina 20. marraskuuta

Tampereella äänestetään luottamushenkilöt sekä paikallisiin seurakuntaneuvostoihin että seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Eteläiseen seurakunnan jäsenet voivat äänestää vain oman seurakunnan äänestyspaikassa eli Viinikan kirkossa.

Kynä kädessä vaalilippua täyttämässä.
Tampereella äänestetään päättäjät seurakuntaneuvostoon ja seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Valtuustoehdokkaan numero kirjoitetaan valkoiseen lappuun, seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero oranssiin lappuun. Kuva : Hannu Jukola
  • Eteläisen seurakunnan  äänestyspaikka on Viinikan kirkko (Kaartotie 1. Se on avoinna klo 11–20
  • Vaaleissa voi äänestää jokainen 16 vuotta täyttänyt evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.
  • Mukaan äänestyspaikalle tarvitaan kuvallinen henkilötodistus ja mielellään ilmoitus äänioikeudesta

Vaalikone kertoo ehdokkaan arvovalinnoista

Äänestäjät voivat etsiä itselleen sopivaa ehdokasta vaalikoneen avulla:
tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalikone.

Vaalikoneessa ehdokkaat vastasivat arvokysymyksiin sekä mm. puntaroivat ratkaisumalleja seurakuntien taloudellisiin haasteisiin.

Tampereella ehdokkaiden selkeä enemmistö (82 %) kannattaa tiloista luopumista henkilöstöstä karsimisen sijaan, jos seurakunnan talous heikkenee. Jos seurakuntien tiloista luovutaan, reilut 80 prosenttia vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista katsoo, että kirkkotilojen käyttöä tulisi monipuolistaa.

Noin puolet ehdokkaista (48 %) on valmis nostamaan kirkollisveroa, jos seurakuntien taloustilanne heikkenee.

Vaalikoneessa kysyttiin myös ehdokkaiden näkemyksiä ajankohtaisiin asioihin. Selvästi yli puolet vaalikoneeseen vastanneista tamperelaisehdokkaista (61 %) kannattaa samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä, mikä on 9 prosenttiyksikköä enemmän kuin neljä vuotta sitten.

Lisätiedot vaaleista: