Koululaisia kädet pystyssä.

Lähetystyö maailmalla

Nimikkolähetit ovat seurakunnan lähettämiä työntekijöitä. He ovat samaa työyhteisöä, vaikka toimipisteet sijaitsevat maantieteellisesti kaukana. Olemme seurakuntana ja seurakuntalaisina sitoutuneet rukoilemaan nimikkolähettiemme ja -kohteittemme puolesta ja tukemaan heitä kaikin mahdollisin tavoin. Myös Sinun rukouksesi ja tukesi on tärkeä.

Nimikkolähetit- ja kohteet

Namibia

Tampereen Tuomiokirkkoseurakunta tukee raamattutyötä Namibiassa. Namibiassa on 2,2 miljoonaa asukasta ja 49 % väestöstä puhuu kwanjamaa tai ndongaa äidinkielenään. 55 % väestöstä on iältään alle 25-vuotiaita. Kristittyjä väestöstä on 80–90 %, joista noin puolet luterilaisia. Työn tavoitteena on tuottaa paikallisten kirkkojen käyttöön ymmärrettävät ja helppokäyttöiset ndongan- ja kwanjamankieliset raamatunkäännökset.

Namibian kuulumisia 24.10.23 (pdf) (56.4 KB)

Kiina

Tuemme Kiinassa erityisopetuksen ja diakoniatyön kehittämistä sekä raamattutyötä.

Kiinassa on virallisesti 55 vähemmistökieltä mandariinikiinan lisäksi. Useimmat vähemmistökielen puhujat eivät ymmärrä riittävästi kiinan kieltä, jotta voisivat lukea mandariininkielistä Raamattua. Kiinan arvioidusta 1,4 miljardista asukkaasta noin 8,4 prosenttia eli 117 miljoonaa ihmistä kuuluu etnisiin vähemmistöihin. Käännöshankkeita toteutetaan viranomaisten luvalla, mutta niistä tiedottamiseen liittyy rajoituksia. Käännöstyön painopiste on mm. Yunnanin maakunnassa, jossa alueen 800 000 kristitystä 85 % kuuluu johonkin vähemmistöryhmään.

Käynnissä olevilla hankkeilla voidaan tavoittaa jopa miljoonia ihmisiä maakunnissa. Suurin osa Kiinan kristityistä elää köyhissä oloissa maaseudulla, eikä heillä ole varaa hankkia omaa Raamattua. Tuki kohdistetaan Kiinan kristillisen neuvoston edullisiin raamattumalleihin, joita vähävaraisten on helpompi hankkia. Tuen avulla julkaisujen hinta voidaan pitää kohtuullisena.

SPS kuulumisia Kiinan työstä tammikuu23 (pdf) (364.3 KB)

Kiinan työalue 2023 helmi (pdf) (1 MB)

Taiwan

Suomen Lähetysseuran kumppani Taiwanilla on yksi paikallisista luterilaisista kirkoista, Taiwanin luterilainen kirkko (The Lutheran Church of Taiwan). Yhtenä yhteistyön tavoitteena on vahvistaa nuorten ja naisten asemaa seurakunnissa. Keskeisintä on edistää heidän mahdollisuuttaan toimia johtavissa tehtävissä sekä olla mukana päätöksenteossa. Merkittävä osa yhteistyöstä pureutuu seurakuntien johtamisen ja hyvän hallinnon kysymyksiin. Kirkko tarvitsee myös tukea luterilaisen identiteetin vahvistamisessa. Lisäksi tavoitteena on luoda edellytyksiä kirkon omavaraisuudelle niin taloudellisesti kuin työntekijöiden osalta. Kirkko kärsii tällä hetkellä työntekijäpulasta.

Minna Rikkinen toimii kirkon johtamisen ja organisaation kehittämisen asiantuntijana. Ari Hukari työskentelee johtamisen ja teologisen koulutuksen asiantuntijana. Hän toimii myös muiden Lähetysseuran kumppaneiden tukena näissä kysymyksissä.

"Mitä tämän ajan ihmiset kaipaavat hengellisyydeltä?" pohditaan Taiwanilla, kuuntele Minnan ja Arin podcast aiheesta.

Thaimaa

Thaimaan lähettimme ovat Riikka-Maria ja Tomas Kolkka Suomen Lähetysseurasta. Thaimaassa tuemme erityisesti vähemmistökansojen parissa tehtävää työtä. Tavoitteena on parantaa heidän yhteiskunnallista asemaa ja elinoloja. Työtä tehdään lisäksi orpokotien kehittämisen, perhetyön sekä seksuaalisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisyn parissa.

Nepal

Työ keskittyy erityisesti vähemmistökansojen parissa tehtävään työhön. Tavoitteena on parantaa heidän yhteiskunnallista asemaa ja elinoloja. Työtä tehdään lisäksi orpokotien kehittämisen, perhetyön sekä seksuaalisen hyväksikäytön uhrien ja ihmiskaupan ehkäisyn parissa.

Kambodža

Kambodža on yksi maailman köyhimmistä maista. Panostamme Kambodžassa erityisesti perhetyöhön ja opiskelun tukemiseen sekä tuemme rannikkoalueiden yhteisöjä sopeutumaan ilmastonmuutokseen, suojelemaan rannikon luontoa ja monipuolistamaan elinkeinoja.

Lähi-itä

Tuemme lähetystyötä Lähi-idässä Omanin Al Amana-keskuksessa sekä Israelissa sijaitsevassa Felm-keskuksessa. Felm-keskus Jerusalemissa tarjoaa kohtaamispaikan, jossa ihmiset luovat yhteyksiä, jakavat tietoa, saavat tukea ja rakentavat rauhaa. Työssä keskitytään erityisesti lasten oikeuksiin ja hyvinvointiin.

Muut kohteet

Tuemme myös SAT-7:n toimintaa. SAT-7 on kansainvälinen media-alalla toimiva järjestö, joka tekee sisältöjä Lähi-idän, Pohjois-Afrikan ja Turkin kristityille. Sen tekemiä tv-ohjelmia lähetetään satelliittitelevision ja internetin kautta.

Tuemme myös Suomen Lähetysseuran työtä Kolumbiassa:

Syystervehdys 2023 Edistämme rauhan toteutumista Kolumbiassa COG003 (pdf) (121.9 KB)

Ja Ympäristöpankkia:

Ympäristöpankin uutiskirje syksy 2023 (pdf) (1.9 MB)