Eteläisen seurakunnan uutisarkisto

14.4.2022 12.25

Syksyn seurakuntavaaleihin etsitään jo ehdokkaita

Kiinnostaako vaikuttaminen omassa seurakunnassa? Seurakuntavaaleissa 20. marraskuuta valitaan seurakuntiin uudet luottamushenkilöt. He päättävät muun muassa seurakunnan toimintaan, henkilöstöön ja talouteen liittyvistä asioista.

Vaalien ennakkoäänestyspöydän ympärillä kahta vaalivirkailijaa vastapäätä seisoa kolme ihmistä rivissä, joilla on vaaliliput kädessä.
Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa Metson ensimmäinen äänestäjä oli Lauri Pekkarinen (kolmas vasemmalta). Anne Kettunen ja Petri Salminen pääsevät pian äänestämään. Vaalivirkailijoina Jertta Hellman (takana), Heli Turpeinen ja Eino Kettunen. Kuva: Hannu Jukola
Seurakuntavaalit ovat paikallisvaalit. Seurakuntiin valitaan uudet luottamushenkilöt syksyn vaaleissa kaudelle 2023–2026. Vaalipäivä on 20.11.2022. Ennakkoäänestys järjestetään 8.−12.11.2022.

Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, jossa jo 16-vuotiaat saavat äänestää.

Tampereella valitaan jäsenet kahteen luottamuselimeen

Tampereella vaaleilla valitaan jäsenet seurakuntaneuvostoihin, jotka johtavat paikallisseurakunnan toimintaa ja yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa koko seurakuntayhtymää.

Pöydällä on valkoinen ja oranssi äänestyslippu, ja oranssiin lippuun kirjoitetaan.
Äänestyskopissa merkitään valkoiseen vaalilippuun valtuustoehdokkaan numero ja värilliseen vaalilippuun oman seurakunnan neuvoston ehdokkaan numero. Kuva Hannu Jukola
Tampereen seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 51 luottamushenkilöä ja viiteen seurakuntaneuvostoon yhteensä 72 luottamushenkilöä, joista 64 suomenkielisiin ja 8 ruotsinkieliseen seurakuntaneuvostoon.

Ehdokasasettelu on alkanut

Luottamushenkilöillä on tärkeä merkitys, koska luottamushenkilö edustaa seurakuntalaisten ja kirkon ääntä Tampereella. Kirkon asioihin Tampereella voi vaikuttaa asettumalla ehdokkaaksi. Ehdokkaaksi voi asettua 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen.

Vaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistyksen kautta. Monien listojen taustalla on poliittinen puolue, herätysliike, asuinalue tai yhteinen näkemys. Myös oman listan perustaminen on mahdollista keräämällä vähintään 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi. Ehdokasasettelu päättyy 15. syyskuuta.

Seurakuntien luottamushenkilöt vaikuttavat osaltaan laajemminkin siihen, millainen on kirkon tulevaisuus. Paikalliset luottamushenkilöt valitsevat aikanaan maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin.

Vaalisivut on avattu

Tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalit-sivustolle on koottu tietoa ehdokasasettelusta, valitsijayhdistyksistä ja äänestämisestä.  Sivuston aineistoa täydennetään vaiheittain. Ensimmäinen vaihe koskee ehdokasrekrytointia ja toinen äänestämistä. Myös Tampereen seurakuntien vaalien tulostiedot tulevat sivuille vaalien jälkeen.

Graafinen elementti jossa lukee uskottu, toivottu, rakastettu.
Vaalien slogan on uskottu toivottu rakastettu kiteyttää ajatuksen siitä, että me kaikki olemme tervetulleita kirkkoon ja äänestämään ja että me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja.
Tietoa seurakuntavaaleista tuotetaan myös kirkon valtakunnallisille vaalisivuille seurakuntavaalit.fi.

Englanninkielistä tietoa seurakuntavaaleista tuotetaan kirkon verkkosivuille evl.fi/english, viittomakielistä sisältöä sivustolle viittomakieli.evl.fi ja selkokielistä tietoa selko.evl.fi-sivustolle. Vaalitietoa löytyy myös saamenkielisiltä sivuilta.