Kirkosta eroaminen ja kirkkoon liittyminen
Eli kaiken viisauden alku on tosiasioiden
tunnustaminen
Eroakirkosta.fi
-sivuston tiedotteessa 30.11.2014 siteerataan muutaman eroajan perusteluja:
"Olen nähnyt mediassa paljon keskustelua siitä, kuinka vanhemmat
ihmiset erosivat kirkosta sen takia, että kirrko oli homomyönteinen. Itse
erosin eilen kirkosta sen johdosta, että kaikki kristillisdemokraatit (Päivi
Räsänen jälleen etunenässä) äänestivät sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan
..."
"Hei! Erosin juuri kirkosta ja haluan tuoda julki
mielipiteeni miksi näin tein. Syy ei ole että homot pääsevät naimisiin eikä
mäkisen konmentit vaan yksinkertaisesti päivi räsänen…”
On siis
selvä, että ihmiset, joilla ei ole mitään sidettä kirkkoon, voivat erota siitä
melko outojen argumenttien takia. Tästä ei kuitenkaan pidä vetää sitä
johtopäätöstä, että kyse on vain kirkon tiedottamisen epäonnistumisesta (toki
siitäkin. Kuten tuttuni ihmetteli: seurakunnalla oli kyllä varaa postittaa
vaalimateriaali joka talouteen, mutta missään lippusessa ei lukenut, mistä
asioista valitut tulevat päättämään,
eikä siitä, mitä kirkko itse asiassa tekee) – ei, kyse on siitä, että
ihmisille, joille kirkko ei merkitse mitään, ja josta he eivät tiedä mitään,
mikä tahansa kristinuskoon liittyvä uutinen voi antaa lopullisen sysäyksen
eroon.
Toisin
sanoen: väitän, että pitkällä tähtäimellä katsottuna
näillä yksittäisillä kohuilla ja eropiikeillä ei ole juurikaan merkitystä
kirkon kokonaisjäsenmäärän kehitykseen.
Tällä
hetkellä noin 74% suomalaisista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Vuosittain suomalaisista eroaa kirkosta vajaasta prosentista puoleentoista – tämä
tarkoittaa helposti 50 000 eroajaa vuodessa, mutta luku on ollut viime ajat
suurenemaan päin.
Voiko
eroaallon pysäyttää? Ei. Kirkon tutkimuskeskuksen
vuonna 2011 teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisista 27 % uskoi
kristinuskon Jumalaan. Toisaalta, alle 40%
kirkon jäsenistä käy vähintään kerran vuodessa jumalanpalveluksessa. On siis
hyvin luonnollista, että kirkon jäsenmäärä tulee vielä pitkään vähenemään melko
jyrkästi nyt, kun siitä on tullut kulttuurillisesti täysin hyväksyttyä. Varsinaisten
protestierojen osuus evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärän kokonaislaskusta
on marginaalista. 55 000 protestoijaa tai palaajaa liikuttaa jäsenmäärää vain
yhden prosenttiyksikön verran. Sen sijaan jatkuva 100-200 hengen päivittäinen
erovauhti (joka nyt vallitsee ‘normaalitilanteessa’) tiputtaa jäsenmäärän
vääjäämättä alle puoleen Suomen väestöstä vuoteen 2040 mennessä.
Liittyneitäkin
toki on – vuonna 2013 noin 14 700. Tämä luku on hiljalleen myös kasvanut;
vuonna 2000 kirkkoon liittyi vain noin 10 600 suomalaista. Tässä jotkut näkevät
positiivisen kehityksen siemenen. Tämä on kuitenkin tilastoharhaa, sillä nämä
numerot on suhteutettava mahdollisiin liittyjiin, eli kirkkoon kuulumattomiin
suomalaisiin. Pienen laskutoimituksen jälkeen (luvut keräsin kirkon,
eroakirkosta.fi:n sekä tilastokeskuksen sivuilta) selvisi, että vuoden 2001
kirkkoon liittyi ‘peräti’ 1,3% mahdollisista liittyjistä, vuonna 2005 1,1%,
vuonna 2008 samoin 1,1% – ja vuonna 2013
jälleen 1,1%. Liittyminen kirkkoon on siis hyvin vakaalla tasolla, eikä kasvua
voi havaita.
Pitääkö
tästä huolestua? Taloudellisessa mielessä kyllä, ja kirkon saavuttavuuden
kannalta jossain määrin myöskin, sillä jäsenmäärän lasku tietysti aiheuttaa
kierteen: mitä vähemmän jäseniä, sen epätodennäköisempää on, että seuraava
sukupolvi tuntee mitään yhteyttä kirkkoon. Tämä taas vähentää kontakteja
kirkkoon (kaste, rippikoulu), joka taas kiihdyttää mahdollista kirkosta
vieraantumista ja nostaa eroamismääriä.
Sen sijaan
voidaan kyllä kysyä, kuinka valitettavaa on, että ihmiset, joille kirkko ja
kristinusko eivät merkitse mitään, eivät myöskään pysy jäseninä. Näin
rivijäsenen näkökulmasta tässä tilanteessa ero on toki surullista, mutta hyvin
ymmärrettävää – jopa suoraselkäistä.
Valittelu ei
auta, eikä helppoja kikkoja tilanteen oikaisemiseksi ole. Kirkolle ja
yksittäisille seurakunnille kansankirkko-ihanteesta luopuminen tekee kipeää,
mutta voisi kuvitella, että tässäkin asiassa lusikan ottaminen kauniisti käteen
edesauttaisi uuteen tilanteeseen ja sen vaatimiin toimintatapoihin (kuten
toiminnan supistamista ja vapaaehtoistyön ottamista vakavasti) sopeutumista. Seurakuntatasolla
pahin virhe olisi toivorikkaasti uskoa eroaallon pikaiseen loppumiseen. Paljoa
parempi vaihtoehto ei ole sekään, jos toiminta suunnataan nimenomaan eroamisia
estämään. Tällöin seurakuntien perustyö, hengellisen elämän tukeminen sekä
lähetys- ja diakoniatyö, vääjäämättä kärsivät.
Lisäksi,
puhuttaessa kirkon 2000-vuotisesta historiasta pohjoismainen
kansankirkkojärjestelmä, jossa parhaimmillaan lähes kaikki kuuluivat kirkkoon,
on täysin poikkeuksellinen. Eikä itse kirkon tehtävän kannalta keskeisintä
tietenkään pitäisi olla se, paljonko kirkko-organisaatiolla on jäseniä, vaan se,
kuinka moni on kristitty. Onkin omituista, ettei edes Kirkon tutkimuskeskus
kysy haastattelututkimuksissaan juuri tätä kysymystä: “oletko mielestäsi
kristitty?” – tai myös: “oletko mielestäsi luterilainen kristitty?”.