Teosten taustaa
1. Iankaikkinen ikävä
Ja Herra vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja laske tähdet, jos kykenet ne laskemaan. Yhtä suuri on oleva sinun jälkeläistesi määrä." Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi.
(1. Moos. 15:5-6)
Jumala on lupauksilleen uskollinen. Siunaus tuli Abrahamin ja kaikkien hänen jälkeläistensä osaksi. Kristittyinä saamme uuden liiton kansana olla myös osa tuota Jumalan omaa, laajaa perheväkeä, jonka lukumäärä on suuri kuin taivaan tähtien kirjo.
2. Yön odottaja
Valo loistaa pimeydessä,
pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
(Joh. 1:5)
Jumalan rakkaus on loistanut jo ennen maailman luomista. Hän on sama eilen, tänään ja huomenna. Maailman pimeimmänkään hetken keskellä tuo valo ei ole sammunut, vaan valaisee meidänkin tietämme ja sydämiämme yhä edelleen, ja meillä on lupa etsiä ja odottaa Häntä. Yön odottaja viittaa Nikodemokseen, oppineeseen fariseukseen, joka etsiytyi Jeesuksen luo yön pimeydessä, koska pelkäsi, mitä muut ihmiset ajattelisivat hänestä, jos saisivat tietää hänen seurustelevan galilealaisen opettajan kanssa.
3. Sydänkesä
Niin kuin Jumala pukee kedon kukkaloistoon, uskomattomaan kauneuteen, joka vain hetken aikaa kukoistaa ja sitten hiipuu, Hän kukittaa meidänkin sydämemme armollaan ja rakkaudellaan, joka kaikessa ylitsepursuavaisuudessaan on suorastaan tuhlailevaa. Niin suuri on Hänen ihmeellinen laupeutensa. Jumalan lähellä ihmissielu kukoistaa aina kuin sydänkesän kukka.
4. Pusupenkki
5. Uusi kevät
Päivästä päivään Jumala on meidän kanssamme. Hänen armonsa on uusi joka aamu. Rakkaan Poikansa ja elävöittävän Henkensä kautta Hän tekee meidätkin uusiksi, joka päivä, aina uudestaan.
6. IKHTHYS - Salattu todellisuus
Raamatunkertomus: Pietarin kalansaalis
Kun Jeesus eräänä päivänä seisoi Gennesaretinjärven rannalla ja väkijoukko tungeksi hänen ympärillään kuulemassa Jumalan sanaa, hän näki rannassa kaksi venettä. Kalastajat olivat nousseet niistä ja huuhtoivat verkkojaan. Jeesus astui toiseen veneistä ja pyysi Simonia, jonka vene se oli, soutamaan rannasta vähän ulommaksi. Sitten hän opetti kansaa veneessä istuen.
Lopetettuaan puheensa Jeesus sanoi Simonille: ”Souda vene syvään veteen, laskekaa sinne verkkonne.” Tähän Simon vastasi: ”Opettaja, me olemme jo tehneet työtä koko yön emmekä ole saaneet mitään. Mutta lasken vielä verkot, kun sinä niin käsket.” Näin he tekivät ja saivat saarretuksi niin suuren kalaparven, että heidän verkkonsa repeilivät. He viittoivat toisessa veneessä olevia tovereitaan apuun. Nämä tulivat, ja he saivat molemmat veneet niin täyteen kalaa, että ne olivat upota. Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: ”Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.” Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, samoin Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.” He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta.
(Luuk. 5:1-11)
Yksi varhaisimmista kristittyjen käyttämistä symboleista on yksinkertainen kalamerkki, joita on löydetty seinäkaiverroksina esimerkiksi vanhoista haudoista ja roomalaisista katakombeista. Symboli viittaa Pietarin kalansaaliin ihmeeseen (tai ruokkimisihmeen viiteen leipään ja kahteen kalaan, tai ylösnousseen Herran uuteen kalastusihmeeseen, tai kristittyjen tehtävään olla ihmisten kalastajia Jumalan valtakunnan työssä...), mutta siihen kätkeytyy myös sanaleikki. Kreikankielisen sanan ikhthys kirjaimet muodostavat varhaisen uskontunnustuksen: Iesous Khristos Theou Hyios Soter - "Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja". Tämän salamerkki kertoi viranomaisten vainoja piilotelleille Jeesuksen ystäville, missä heidän oli turvallista tavata.
7. Taivaan valoa 1-3
Kolmen maalauksen kokonaisuus on antanut nimen myös koko näyttelylle. Niistä kuvastuu valon hämmästyttävä moninaisuus: miten aamun, iltapäivän ja illan valo saa erilaisia sävyjä ja värejä, varsinkin välkehtiessään veden pinnalla. Ehkäpä taivaan valo näyttäytyy myös meille eri sävyissä riippuen siitä, kuljemmeko oman elämämme aamussa, keskipäivässä vai illassa.
8. Jeesus kohtaa naisen Sykarin kaivolla
Raamatunkertomus: Jeesus ja samarialainen nainen
Matkallaan Jeesus tuli Sykar-nimiseen Samarian kaupunkiin. Sen lähellä oli maa-alue, jonka Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille, ja siellä oli Jaakobin kaivo. Matkasta uupuneena Jeesus istahti kaivolle. Oli keskipäivä, noin kuudes tunti.
Eräs samarialainen nainen tuli noutamaan vettä, ja Jeesus sanoi hänelle: "Anna minun juoda astiastasi." Opetuslapset olivat menneet kaupunkiin ostamaan ruokaa. Samarialaisnainen sanoi: "Sinähän olet juutalainen, kuinka sinä pyydät juotavaa samarialaiselta naiselta?" Juutalaiset eivät näet ole missään tekemisissä samarialaisten kanssa.
Jeesus sanoi naiselle: "Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." Nainen sanoi: "Herra, eihän sinulla edes ole astiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinä lähdevettä ottaisit? Et kai sinä ole suurempi kuin isämme Jaakob, jolta olemme saaneet tämän kaivon? Hän joi itse tämän kaivon vettä, ja sitä joivat hänen poikansa ja hänen karjansakin."
Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä." Nainen sanoi: "Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa."
Jeesus sanoi hänelle: "Mene hakemaan miehesikin tänne."
"Ei minulla ole miestä", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "Totta puhuit: ei sinulla ole miestä. Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta."
Nainen sanoi: "Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta. Meidän isämme ovat kumartaneet ja rukoilleet Jumalaa tällä vuorella, kun taas te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa." Jeesus vastasi: "Usko minua, nainen: tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta. Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
Nainen sanoi: "Minä tiedän kyllä, että Messias tulee." -- Messias tarkoittaa Kristusta. -- "Kun hän tulee, hän ilmoittaa meille kaiken." Jeesus sanoi: "Minä se olen, minä, joka tässä puhun kanssasi."
Juuri silloin tulivat opetuslapset paikalle. Heitä hämmästytti, että Jeesus puhui naisen kanssa, mutta kukaan ei kuitenkaan kysynyt, mitä hän tahtoi ja miksi hän puhui naiselle. Nainen jätti vesiruukkunsa siihen, meni kaupunkiin ja sanoi ihmisille: "Tulkaa katsomaan, tuolla on mies, joka kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt! Olisiko hän Messias?" Ihmiset lähtivät kaupungista ja tulivat Jeesuksen luo.
Sillä välin opetuslapset sanoivat Jeesukselle: "Rabbi, tule syömään." Mutta hän sanoi heille: "Minulla on ruokaa, josta te ette tiedä." Opetuslapset kummastelivat keskenään: "Onko joku tuonut hänelle syötävää?" Mutta Jeesus jatkoi: "Minun ruokani on se, että täytän lähettäjäni tahdon ja vien hänen työnsä päätökseen. Te sanotte: 'Neljä kuuta kylvöstä korjuuseen.' Minä sanon: Katsokaa tuonne! Vainio on jo vaalennut, vilja on kypsä korjattavaksi. Sadonkorjaaja saa palkkansa jo nyt, hän kokoaa satoa iankaikkiseen elämään, ja kylväjä saa iloita yhdessä korjaajan kanssa. Tässä pitää paikkansa sanonta: 'Toinen kylvää, toinen korjaa.' Minä olen lähettänyt teidät korjaamaan satoa, josta ette ole nähneet vaivaa. Toiset ovat tehneet työn, mutta te pääsette korjaamaan heidän vaivannäkönsä hedelmät."
Monet tuon Samarian kaupungin asukkaista uskoivat Jeesukseen kuultuaan naisen todistavan: "Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt." Kun samarialaiset tulivat Jeesuksen luo, he pyysivät häntä jäämään kaupunkiin, ja hän jäikin sinne kahdeksi päiväksi. Yhä useammat uskoivat Jeesukseen kuultuaan hänen itsensä puhuvan, ja he sanoivat naiselle: "Nyt emme enää usko vain sinun puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän todella on maailman pelastaja."
Jeesuksen opetukset ja hänen kauttansa meille tullut iankaikkisen elämän lahja ovat sitä elävää vettä, jota hän tarjoaa kaikille, jotka sitä häneltä pyytävät, ilmaiseksi, mitään vaatimatta. Kertomuksessa Sykarin kaivosta ja samarialaisesta naisesta Vapahtaja rikkoo kaikkia aikansa tabuja ja sovinnaissäädöksiä. Hän seurustelee samarialaisen kanssa, joiden kanssa juutalaisilla ei ollut lupa olla missään tekemisissä - jopa samarialaisten käyttämää juoma-astiaa koskettamalla tuli fariseusten opetuksen mukaan saastaiseksi. Kaiken lisäksi Jeesus antautuu syvälliseen keskusteluun naisen kanssa, mitä pidettiin suorastaan käsittämättömänä. Ja evankeliumien mukaan hän paljastaa oman salatun olemuksensa ensimmäisenä ei suinkaan opetuslapsilleen vaan vierasmaalaiselle, yhteiskunnan halveksumalle naiselle. Evankeliumi on tarkoitettu kaikille.
9. Kylväjä
Raamatunkertomus: Vertaus kylväjästä
Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaikista kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti heille vertauksen: "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti.
Hän sanoi:
"Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa."
(Luuk. 8:4-15)
Jeesus opettaa vertauksin, ei filosofisin kommervenkein. Hän puhuu asioista, jotka ovat hänen kuulijoilleen tuttuja. Sanan kylväjiksi hän kutsui opetuslapsensa, ja sama kutsu on tarkoitettu myös meille. Kun Jumalan sana löytää hyvän kasvualustan, se kantaa hyvää satoa, yltäkylläisesti.
10. Jeesus on turva hädässä
Raamatunkertomus: Jeesus tyynnyttää myrskyn
Jeesus astui veneeseen, ja opetuslapset seurasivat häntä. Järvellä nousi äkkiä ankara myrsky. Aallot löivät yli veneen, mutta Jeesus nukkui. Silloin opetuslapset herättivät hänet ja sanoivat: "Herra, pelasta meidät! Me hukumme."
"Miksi te noin pelkäätte, vähäuskoiset?" Jeesus
sanoi. Sitten hän nousi ja nuhteli tuulta ja
aaltoja, ja tuli aivan tyven. Ihmiset
hämmästyivät ja sanoivat: "Mikä tämä mies on?
Häntähän tottelevat tuulet ja aallotkin."
(Matt. 8:23-27)
Maailman myrskyjen ja vaikeuksien keskellä Jumala on vankkumaton turva, joka ei horju eikä taivu rakkaudessaan meitä kohtaan. Herra sanoo viimeisen sanan - jopa luonnonvoimille, joita ihminen ei kaiken teknologiansakaan voimin kykene komentamaan.
11. Jumalan rakkauskirje maailmalle
Raamatunkertomus: Evankeliumi on pelastus kaikille
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää."
(Room. 1:16-17)
Paavali ryhtyi apostoliksi pakanakansoille, sillä evankeliumi ei ollut tarkoitettu pelkästään juutalaisille. Kristuksen kautta Jumala on tehnyt uuden liiton koko luomakunnan kanssa. Kaikki kansat on kutsuttu Jumalan juhlapöytään, kaikki kielet ylistämään Hänen suuria tekojaan!
12. Armon kerjäläinen - Forget-me-not
Raamatunkertomus: Jeesus ja kanaanilaisnaisen usko
Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." Mutta hän ei vastannut naiselle mitään.
Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa." Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
"Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve.
Herra, sinä olet laupias,
muista minua,
osoita ikiaikaista hyvyyttäsi!
(Ps. 25:6)
Miksei Jeesus vastaa? Kun Markus kertoo samoista tapahtumista evankeliumissaan, hän sanoo hetkeä aikaisemmin (Mark. 6:31), että Jeesus halusi viedä opetuslapsensa johonkin yksinäiseen paikkaan, jotta nämä saisivat edes hiukan levähtää - ihmisiä nimittäin tuli heidän tykönsä koko ajan hätänsä kanssa. Ehkäpä opettaja halusi huolehtia omien lampaidensa jaksamisesta tämän kerran ensin? Mutta eikö jokainen ole kokenut Jumalan hiljaisuuden jossakin elämänsä vaiheessa - miksei Hän vastaa, vaikka rukoilen koko sydämestäni? Evankeliumi päättyy lohdullisesti: kyllä Hän lopulta vastaa, omalla tavallaan! Jumalan uskollisuuden vertauskuvana on joskus käytetty lemmikki-kukkia, joiden englanninkielinen nimi on forget-me-not - "älä unohta minua".
13. Kuninkaanpojan häät
Raamatunkertomus: Vertaus kuninkaallisista hääjuhlista
Jeesus jatkoi vertauspuheitaan ja sanoi heille:
"Taivasten valtakuntaa voi verrata kuninkaaseen, joka valmisti häät pojalleen. Hän lähetti palvelijoitaan kutsumaan häävieraita, mutta kutsun saaneet eivät tahtoneet tulla. Silloin hän lähetti toisia palvelijoita ja käski heidän sanoa kutsutuille: 'Olen valmistanut ateriani, härät ja syöttövasikat on teurastettu, kaikki on valmiina. Tulkaa häihin!' Mutta kutsun saaneista toiset eivät välittäneet siitä, vaan menivät muualle, kuka pellolleen, kuka kaupoilleen, toiset taas ottivat kuninkaan palvelijat kiinni, pieksivät heitä ja löivät heidät hengiltä. Silloin kuningas vihastui. Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Kaikki on valmiina hääjuhlaa varten, mutta kutsutut eivät olleet juhlan arvoisia. Menkää nyt teille ja toreille ja kutsukaa häihin keitä vain tapaatte.' Palvelijat menivät ja keräsivät kaikki, jotka he tapasivat, niin pahat kuin hyvät, ja häähuone täyttyi aterialle tulleista.
Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?' Mies ei saanut sanaa suustaan. Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"
(Matt. 22:1-14)
Jeesuksen vertaus ennakoi uuden liiton täyttymistä. Useimmat kirjoituksensa hyvin tuntevista papeista, fariseuksista ja lainopettajista hylkää Messiaan, joka vihdoin on lähetetty heidän luoksensa. Uuden liiton valituksi kansaksi tulevatkin ne, jotka ennen ovat olleet hyljeksittyjä ja vähäväkisiä. Orvoista tehdään Jumalan lapsia. Vertauksellaan Jeesus piikittelee itseään oikeamielisimpänä pitävää aikansa uskonnollista eliittiä.
14. Jumalan isyys
Raamatunkertomus: Kristus, Jumalan viisaus
Kuulkaa! Viisaus kutsuu,
ymmärrys korottaa äänensä.
"Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut,
ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen,
ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
ennen kuin hän teki maat ja mannut,
ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen
ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet
ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
kun hän pani merelle rajat,
loi rannat patoamaan sen vedet,
ja kun hän lujitti maan perustukset.
Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
hänen ilonaan päivät pitkät,
kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.
Hyvin käy sen, joka minun tietäni kulkee.
Kuulkaa neuvojani, niin viisastutte,
älkää lyökö niitä laimin."
(Sananl. 8:1, 22-33)
Maalaus kuvastaa Kristuksen, ensisyntyisen, tuloa Isän sylistä äiti-Marian syliin. "Maan kiekko" on hänen ilonaan. Tämän maalauksen asetelma ja ilmeikkyys ammentavat vanhasta bysanttilaisesta ikoni- ja kirkkotaiteen perinnöstä. Mariaa kunnioitettiin jo alkukirkon ajalla, ja kun ymmärrys Jeesuksen jumalallisesta ja inhimillisestä luonnoista hyväksyttiin Efesoksen kirkolliskokouksessa vuonna 431, Mariakin sai arvonimekseen Theotokos, Jumalansynnyttäjä, ja hänen kuvaamisensa taiteessa alkoi lisääntyä huikeasti. Hänen seppeleenä olevat kaksitoista tähteä - jotka löytyvät siniseltä pohjaltaan myös Euroopan unionin lipusta! - kuvastavat Jumalanäidin suurta kunniaa Ilmestyskirjan vertauskuvallisessa näkykokemuksessa (Ilm. 12:1).
15. Joosefin uni
Raamatunkertomus: Enkeli ilmestyy Joosefille unessa
Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin.
Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."
Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
-- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen. Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.
Jumalan Pojan inhimillinen elämä alkoi vaarallisesti ja uhkasi päättyä väkivaltaisesti jo kohtuun. Juutalainen laki kohteli epäiltyjä avionrikkojia ankarasti: rangaistuksena oli kivitystuomio. Jos Joosef olisi vienyt asian oikeuteen huomattuaan kihlattunsa odottavan lasta, Maria olisi luultavasti tapettu, ja Jeesus-vauva olisi niin ikään kivitetty hengiltä. Joosefin lempeän ja armollisen sydämen tähden Jeesus pelastui, ja Joosef kasvatti hänet omana poikanaan isänrakkaudellaan. Mariaa uhannut kohtalo on yhä todellisuutta lukemattomille naisille tänäkin päivänä monissa maailman maissa. Valkea kyyhkynen kuvastaa Pyhän Hengen työtä Kristuksen sikiämisessä koskemattoman tytön kohdussa.
16. Jeesuksen nimi - Jeshua - pelastaa
Raamatunkertomus: Jeesus saa nimen
Kun oli tullut kahdeksas päivä, ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut, ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
(Luuk. 2:21)
Juutalaisen tavan mukaan poikalapset ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisinä. Samassa yhteydessä oli tapana antaa lapselle nimi. Ympärileikkaus oli juutalaisille konkreettinen ja näkyvä merkki vanhasta liitosta, pojan jäsenyydestä Jumalan valitussa kansassa. Kastemalja kuvassa kertoo uuden liiton merkistä, joka on aineellinen mutta näkymätön: kaste on uusi portti Jumalan valtakuntaan, "sydämen ympärileikkaus", sillä Jumalan uuden kansan ei tarvitse noudattaa vanhoja riittejä ja säädöksiä. Jeesuksen alkuperäinen, arameankielinen nimi Jeshua merkitsee sananmukaisesti: "Jumala pelastaa".
17. Kynttilänpäivä / Herran temppeliin tuonti
Raamatunkertomus: Jeesus-vauva tuodaan temppeliin
Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa".
Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
-- Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,(Luuk. 2:22-33)
niin kuin olet luvannut.
Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.
Juutalaisen lain mukaan synnyttäneen äidin oli odotettava neljäkymmentä päivää poikalapsen saatuaan ja kahdeksankymmentä päivää tyttölapsen jälkeen, ennen kuin hän puhdistautui ja saattoi osallistua temppelipalvelukseen. Samoin kukin esikoispoika ymmärrettiin Herran lahjana Hänen omakseen, ja vanhemmat ikään kuin lunastivat lapsen itselleen toimittamalla temppeliin kiitosuhrilahjan. Pyhäpäivän suomalainen nimi kynttilänpäivä tulee vanhasta tavasta siunata tuolloin kirkossa alkavana vuonna poltettavat kynttilät. Alttarilla palavat kynttilät muistuttavat Jeesuksesta, joka on tullut maailman valoksi. Tästä valosta iloitsevat myös vanhukset Simeon ja Hanna. He ovat eläneet ikänsä vanhassa liitossa odottaen lupausten täyttymistä, ja nyt he saavat todistaa omin silminensä Messiaan tuloa ja kaikkien ennustusten toteutumista. Pelastus on tullut koko maanpiirille.
18. Loppiainen - Jeesus, maailman valo
Raamatunkertomus: Itämaan tietäjät
Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme." Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem.
Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat* ja tiedusteli heiltä, missä messiaan oli määrä syntyä. "Juudean Betlehemissä", he vastasivat, "sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa:
-- Sinä, Juudan Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia."
Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät luokseen ja otti heiltä juurta jaksain selville, milloin tähti oli tullut näkyviin. Sitten hän lähetti heidät Betlehemiin. "Menkää sinne", hän sanoi, "ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä." Kuninkaan sanat kuultuaan tietäjät lähtivät matkaan, ja tähti, jonka he olivat nähneet nousevan taivaalle, kulki heidän edellään. Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen. Miehet näkivät tähden, ja heidät valtasi suuri ilo. He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian. Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta, avasivat arkkunsa ja antoivat hänelle kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.
Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.
Evankeliumi ei mainitse tietäjien lukumäärää, mutta lahjojen perusteella heitä on perinteisesti ajateltu olleen kolme. Pitkä matka olisi kuitenkin ollut noin arvokkaiden lahjojen kanssa kulkevalle kolmikolle perin vaarallinen, joten todennäköisemmin liikkeellä on ollut suuri joukko palvelusväkineen ja vartijoineen. Läntisessä taiteessa on keskiajalta alkaen kuvattu tietäjiä kuninkaina, vaikka he lienevätkin olleet zarathustralaisia pappeja ja astrologeja Babyloniasta. Samalla yleistyi tapa kuvata heidät eri-ikäisinä ja eri etnisyyttä edustavina: vanhin Caspar kuvastaa Eurooppaa, keskimmäinen Melchior Aasiaa ja nuorin, tummahipiäinen Baltasar Afrikkaa. Pelastuksen ilosanoma on siis tullut kaikelle tunnetulle maailmalle!
19. Jeesus pakolaisena
Raamatunkertomus: Pako Egyptiin
Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet."
Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti. Näin kävi toteen, mitä Herra oli profeetan suulla ilmoittanut: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
(Matt. 2:13-15)
Jo pienestä vauvasta asti Jeesuksen osaksi tulivat ihmiselämän taakat ja murheet. Kaksivuotinen pakolaisuus Egyptissä oli varmasti perheelle raskasta aikaa. Evankeliumin kertomus havahduttaa meitä erityisesti tänä päivänä: myös meidän Vapahtajamme on ollut pakolainen ja myöhemmin Nasaretiin palattuaan maahanmuuttajan poika. Jos Pyhä perhe ei olisi saanut apua ja sääliä vieraassa maassa, kuinka heidän olisi käynyt?
20. Valon heijastuksia
"Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee", kirjoittaa apostoli Paavali kirjeessään korinttilaisille (1. Kor. 13:12). Isä Jumalaa ei ole kukaan nähnyt, paitsi Poika, mutta Hänen hyvyytensä ja rakkautensa valon heijastuksia voimme nähdä kaikkialla ympärillämme, jos vain pysähdymme niitä avoimin silmin katselemaan ja ihastelemaan. Meitä itseämmekin kutsutaan tulemaan toinen toisillemme Jumalan rakkautta heijastaviksi peileiksi!
21.-22. Armon meri: Valon laulu 1 ja 2
Juutalaisessa kulttuurissa merellä on ollut kielteinen merkitys. Juutalaiset eivät ole merenkävijäkansaa, ja meri onkin edustanut heille uhkaa, sekasorron ja kaaoksen voimia sekä kuolemaa. Jeesuksen kastevesien kautta vedelle tulee kuitenkin uusi merkitys. Ilmestyskirjassa puhutaan sädehtivästä kristallimerestä (Ilm. 4:5) Jumalan armonistuimen edessä.
23. Sovituksen äiti ja iloitsevat enkelit -triptyykki 1-3
Raamatussa mainitaan nimeltä kaksi enkeliä: Mikael ja Gabriel. Mikaelia, jonka hepreankielinen nimi merkitsee "Kuka olisi Jumalan vertainen", kutsutaan taivaallisen sotajoukon komentajaksi. Hänen nimensä on oikeastaan enkelien sotahuuto. Hänen tehtävänsä on pysyä alati valppaana ja taistella pahuutta vastaan. Ilmestyskirjassa häntä kuvataan enkeliksi, joka syöksee paholaisen alas taivaista. Enkeli Gabriel taas on Jumalan viestintuoja, joka ilmoittaa ilouutisen Marialle: tämä on synnyttävä Korkeimman Pojan! Gabrielin nimi merkitsee "Jumalan miestä". Bysanttilaisesta kirkkotaiteesta periytyvä tapa kuvata enkelit, kuten tässä triptyykissä, tekeekin oikeutta heidän arvokkuudelleen ja kunnialleen: pulleavatsaisten vauvojen sijasta he ovat majesteettisia ja mahtavia hahmoja, jotka kuvastavat lähettäjänsä kirkkautta ja suuruutta.
24. Amore mio -risti
Amore mio eli "Minun rakkaani" on osa Härmälän kirkon laajempaa näyttelykokonaisuutta, joka on nähtävissä kesäkuun 27. päivään saakka.