Oi, Kuningas ja Herra!
Anna minun nähdä syntini ja
anna, etten veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.
***
Vanhojen
rukousten voima on siinä, että vuosisadat ja sukupolvet ovat pitäneet ne osana
elävää uskonnollisuutta, koska niissä kiteytyy jotain olennaista ihmisen osasta
ja hänen suhteestaan Jumalaan. Rukous ei ole koskaan vain meidän puhettamme
Jumalalle, vaan myös Jumalan puhetta ja puhuttelua meille, opetusta. Me
tarvitsemme rukousta, Jumala ei.
Adventtiaika
on perinteisesti kristinuskon piirissä ymmärretty valmistautumisen ja paaston
ajaksi. Siksi Efraim Syyrialaisen paastorukous, ja sen kolmas ja viimeinen
rukoushuokaus, on erityisen ajankohtainen.
Jälleen
on hyvä aloittaa tunnustamalla oma osamme: Jumala on määrättömästi meitä
suurempi, meidän herramme – on hyvä tunnustaa oma voimattomuus niin ennen
rukousta kuin keskellä arkeakin. Jumalan hyvää tahtoa me tarvitsemme, jos
haluamme nähdä syntimme – on helppo sanoa ääneen “anna minun nähdä syntini”,
mutta on vaikea alistua sen alle, oman arjen riittämättömyyden alle.
Siitä
tässä on kyse, jokapäiväisestä elämästä – oman ylpeyden ja hyväksynnän
kaipuumme kääntymisestä elämää vastaan. Miten luonnollista on arvioida
toisiamme ja itseämme ‘oikean’ ja ‘väärän’ käytöksen kautta – ja että
ylipäätään arvioimme toisiamme: perheenjäseniä, ystäviä, uutisten julkimoita. Tästä
tavasta luopuminen on niin vaikeaa, että rukouksen lopussa pidämme Jumalaa
siunattuna juuri siksi, että hän antaa meille armon nähdä omat syntimme ja olla tuomitsematta toisiamme. Tässä on meidän
paastomme.
Jumala
on läsnä meissä, veljissämme ja sisarissamme. Älkää tuomitko, vaan siunatkaa.