“Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden,
nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.”
Efraim Syyrialaisen paastorukouksen
toinen huokaus asettaa rukoilijan Jumalan käyttöön. Palvelijana oleminen ei
viittaa vain ihmisen asemaan, joka on loputtomasti toinen ja vajavainen
Kaikkivaltiaan rinnalla, vaan kyseessä on aktiivinen tila: palvelija tekee
tässä maailmassa, mitä isäntä käskee – tosin hyvä ja kokenut palvelija tietää
tehtävänsä ilman käskyjäkin. Että ihminen voisi toimia maailmassa toisten
hyväksi - tai ainakin toisia
vahingoittamatta - hän tarvitsee hyveitä. Paastorukous lähtee siitä, että
hyveet ovat henkiä, lahjoja Jumalalta.
Kaiken perusta on sielun puhtaus. Oikeastaan tässä on
kyse tiettyjen asioiden poissaolosta: sielun puhtaus on maallisten ajatusten,
huolten ja murheiden poissaoloa, mielen tyhjentymistä ja pyhää huolettomuutta.
Ihmisen tulee vähentyä, Kristuksen kasvaa. Vain tällä tavoin ihmisessä tulee
tilaa nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden hengelle.
Nöyryyden henki ei tietenkään tarkoita nöyristelyä,
vaan oman vajavaisuuden ja mitättömyyden realistista tunnustamista. Nöyryys
mahdollistaa kanssaihmisten palvelemisen: nöyrä ihminen näkee kanssaihmisessään
Jumalan ja epäilee omia vaikuttimiaan, omaa voimaansa, omaa tietoansa. Nöyryys
ei siis ole alistumista, tai kilvoittelun vastakohta, vaan ihmisenä kasvamisen
ja aktiivisuuden lähtökohta.
Sielun puhtaus valmistaa myös kärsivällisyydelle: kun
mieli ei ole lukuisten huolten painama, uusia murheita, toisten ihmisten
outouksia ja kaikenlaista odottelua voi sietää – tai kyseessä ei ole enää
tällöin sietäminen, vaan oman mielenrauhan pysyvyys murheidenkin edessä,
toisten ihmisten kunnioittaminen ihmisinä, ja odotuksen käsittäminen lahjana.
Kaikista paastorukouksessa mainituista hyveistä kärsivällisyys lienee
nykymaailmassa aliarvostetuin. Aivan erityinen kärsimättömyyden muoto kristittyjen
piirissä on toisen ihmisen ohittaminen, tämän esittämien näkemysten tulkitseminen
– ja tuomitseminen - omien hurskaiden ja jumallallisten käsitysten valossa.
Toisen osaan asettuminen vaatii loputtomasti kärsivällisyyttä.
Kaiken päätepiste on rakkaus. Puhdassieluinen, nöyrä
ja kärsivällinen ihminen rakastaa, ehdoitta. Hän on todellinen Kristuksen
seuraaja, täydellinen (Matt. 5:48). On
väärää nöyryyttä olla pyrkimättä tähän. On kärsimättömyyttä luopua tästä toivosta.