Omakuva 2011Näky kirkosta

Haluan kirjoittaa tällä palstalla selväsanaisen kirkon sekä lempeän ja ajattelevan kristillisyyden puolesta.Opiskeluaikoinani Helsingissä toimin kristillisessä opiskelijatyössä sekä ekumeenisessa liikkeessä. Nyt olen nelikymppinen perheenisä ja historian tohtori Tampereen Veisusta. Työssäni olen sitoutunut yliopisto-opettaja sekä perheen, antiikin ja varhaiskristillisyyden historian asiantuntija.  Joka on laajemmin kiinnostunut näistä tekemisistäni, lisätietoja löytyy täältä
Seurakuntalainen ja historian dosentti Ville Vuolanto bloggaa Viinikan seurakunnan sivuilla.

rss Näky Kirkosta-Ville Vuolanto

Seurakuntalainen ja historian dosentti Ville Vuolanto Bloggaa Viinikan seurakunnan sivuilla selväsanaisen kirkon sekä lempeän ja ajattelevan kristillisyyden puolesta.
11.10.2013 15.09

PALVELEMISESTA, KÄRSIVÄLLISYYDESTÄ JA TOIVOSTA

puukuppi

 

“Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.”

 

Efraim Syyrialaisen paastorukouksen toinen huokaus asettaa rukoilijan Jumalan käyttöön. Palvelijana oleminen ei viittaa vain ihmisen asemaan, joka on loputtomasti toinen ja vajavainen Kaikkivaltiaan rinnalla, vaan kyseessä on aktiivinen tila: palvelija tekee tässä maailmassa, mitä isäntä käskee – tosin hyvä ja kokenut palvelija tietää tehtävänsä ilman käskyjäkin. Että ihminen voisi toimia maailmassa toisten hyväksi  - tai ainakin toisia vahingoittamatta - hän tarvitsee hyveitä. Paastorukous lähtee siitä, että hyveet ovat henkiä, lahjoja Jumalalta.


 

Kaiken perusta on sielun puhtaus. Oikeastaan tässä on kyse tiettyjen asioiden poissaolosta: sielun puhtaus on maallisten ajatusten, huolten ja murheiden poissaoloa, mielen tyhjentymistä ja pyhää huolettomuutta. Ihmisen tulee vähentyä, Kristuksen kasvaa. Vain tällä tavoin ihmisessä tulee tilaa nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden hengelle.

 

Nöyryyden henki ei tietenkään tarkoita nöyristelyä, vaan oman vajavaisuuden ja mitättömyyden realistista tunnustamista. Nöyryys mahdollistaa kanssaihmisten palvelemisen: nöyrä ihminen näkee kanssaihmisessään Jumalan ja epäilee omia vaikuttimiaan, omaa voimaansa, omaa tietoansa. Nöyryys ei siis ole alistumista, tai kilvoittelun vastakohta, vaan ihmisenä kasvamisen ja aktiivisuuden lähtökohta.

 

Sielun puhtaus valmistaa myös kärsivällisyydelle: kun mieli ei ole lukuisten huolten painama, uusia murheita, toisten ihmisten outouksia ja kaikenlaista odottelua voi sietää – tai kyseessä ei ole enää tällöin sietäminen, vaan oman mielenrauhan pysyvyys murheidenkin edessä, toisten ihmisten kunnioittaminen ihmisinä, ja odotuksen käsittäminen lahjana. Kaikista paastorukouksessa mainituista hyveistä kärsivällisyys lienee nykymaailmassa aliarvostetuin. Aivan erityinen kärsimättömyyden muoto kristittyjen piirissä on toisen ihmisen ohittaminen, tämän esittämien näkemysten tulkitseminen – ja tuomitseminen - omien hurskaiden ja jumallallisten käsitysten valossa. Toisen osaan asettuminen vaatii loputtomasti kärsivällisyyttä.

 

Kaiken päätepiste on rakkaus. Puhdassieluinen, nöyrä ja kärsivällinen ihminen rakastaa, ehdoitta. Hän on todellinen Kristuksen seuraaja, täydellinen (Matt.  5:48). On väärää nöyryyttä olla pyrkimättä tähän. On kärsimättömyyttä luopua tästä toivosta.

 

 

 

puukuppi

 

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi