Oli
kirkollinen kiista mikä hyvänsä, ennemmin tai myöhemmin esiin kaivetaan ajatus
siitä, että jonkun näkemys on raamatullinen – ja toisten näkemykset siten
vääriä. Toisaalta taas suuri joukko kristittyinä itseään pitäviä ei mitään muuta
kauhistu niin paljon kuin ’raamatullisuutta’ – niin
tyystin raamatullisuudesta puhuminen ja raamatullisuuden omistaminen on
yhdistynyt tiettyihin, hyvin kapeasti kristinuskosta ajatteleviin piireihin.
Muslimeille
Koraani on sanasta sanaan saneltu (ja siksi Koraanin käännökset ovat
muslimeille nimenomaan vain käännöksiä – ainoastaan arabiankielinen voi olla
Koraani). Jotkut kristitytkin, joiden raamattunäkemys perustuu
sanainspiraatio-opille, uskovat lähes samoin Raamatusta: jokainen sen sana,
jokainen kirjain, on Jumalan ilmoitusta.
Yleisempää
on ajatella väljemmin, niin, että Raamattu on asioiden tasolla Jumalan
ilmoittamaa: Raamatun ydinsanoma välittyy meille inhimillisten kirjoituisten
kautta – vaikka Raamattu voi sisältää aikaansa sidottua ja jopa erehtyvää
aineistoa, pelastuksen suhteen se on riittävä elämän ohje. Jumalan sana ei kristityille ole Raamattu, vaan Kristus
itse, ihmiseksi tullut Jumalan Sana (‘Logos’).
Suurin osa
maailman kristityistä kuitenkin ajattelee – vedoten itse Raamatun historialliseen
syntyprosessiin kirkon sisällä ja tulkintamahdollisuuksien lähes rajattomaan
moninaisuuteen – että lopultakin yhteisö, Kristuksen ruumis, on inspiroitu,
pikemminkin kuin mitkään kuolleet kirjaimet. Raamattu on syntynyt kirkossa ja
kirkko sitä myöskin tulkitse oman perinteensä valossa (vrt. Tim. 3:15:
seurakunta on totuuden pylväs ja perustus).
Viimeksi mainittu
on erityisesti katolisen ja ortodoksisen kirkon lähtökohta raamattukysymykseen,
ja se kiertää näppärästi muiden kahden päälinjan ongelmat.
Sanainspiraatioajattelun kannattajien hankaluutena on, että jos kaikki
Raamatussa on yhtä lailla inspiroitua ja jumalallista, millä perusteilla viime
kädessä ratkaistaan uskon keskeisin sisältö – milloin aviovaimon ei
tarvitsekaan olla miehelleen alamainen (Ef. 5:22-25), millä edellytyksin kristitty
voi syödä verta tai lihaa josta verta ei ole laskettu pois (Ap.t. 15:20, 29),
ja kuinka vakavaa on, jos nainen esiintyy seurakunnan kokouksessa paljain päin
(1 Kor 11:2-16) – puhumattakaan siitä, että Raamattu
vaikuttaa monesti antavan ristiriitaista tietoa – ketkä tulivat Jeesuksen
haudalle ensin, ja mihin aikaan, ja mitä siten tapahtui? Laki voittaa helposti
evankeliumin.
Asiainspiraatioajattelun
kannattajien ongelmana taas on sen määrittely, mikä kuuluu kristinuskon
ytimeen: mikä on kristittyä sitovaa, mikä taas on liepeellistä,
kulttuurisidonnaista ja ehdonvallan asia. Yhteisöä korostava malli taas on
yhteisön tulkintojen armoilla ja – näin protestanttisesta näkökulmasta – varsin
kaukana ‘yksin Raamattu’ –periaatteesta. Niinpä katolisen kirkon kannalta
esimerkiksi Marian ikuinen neitsyys (ei veljiä Jeesuksella!) tai hänen synnitön
sikiämisensä ovat uskon totuuksia.
Yhteistä
kaikissa raamattunäkemyksissä on, että valitaan tietty tulkintaperiaate, ja sen
perusteella tietyt Raamatun kohdat ja jakeet määrittyvät ‘raamatullisemmiksi’
kuin muut, ja näiden muiden tulkinnallisiksi avaimiksi. Esimerkiksi itse nostan
kultaisen säännön (Matt. 7:13) ja kiellon toisten tuomitsemisesta (Matt. 7:1)
ylemmäs kuin mitkään yksittäiset tekosyntien luettelot.
Toki
myönnän, että historioitsijana en voi olla vaikuttumatta yhteisön inspiraatiota
korostavien tulkinnoista: Raamattu kun kiistämättä on syntynyt siten, että
varhaiskristilliset yhteisöt alkoivat pitää tiettyjä kirjoituksia aidoimpina
(apostolisuus) ja yleisesti kristittyjä sitovimpina (katolisuus) kuin joitain
muita. Näitä toisia kirjoituksia voi nykyisin lukea ‘apokryfisten tekstien’ tai
‘apostolisten isien’ otsikoiden alle kerättynä.
Vastaavasti
on selvä, ettei Jeesus opettanut valmista kristinuskoa – se syntyi vasta hänen
kuoltuaan. Näin ollen Uusi Testamentti on kokoelma
ihmisten kirjoittamia kirjoja Jeesuksen syntymän, opetusten ja kuoleman
merkityksistä – ja ne ovat kirjoja, jotka on kirjoitettu aivan toisenlaisessa
historiallisessa tilanteessa kuin mitä nyt elämme. Raamatun, sellaisena kuin me
sen nyt tunnemme, synnyttivät ihmisten jaetut kokemukset ja kristittyjen
yhteisöt lähes 2000 vuotta sitten, ja siitä lähtien niitä on ehtimiseen
tulkittu.
***
Mitä
raamatullisuudella siis tarkoitetaan? Usein kun tätä kysyy, vastaukseksi saa,
ettei Raamattua pidä tulkita, vaan lukea vain kuin se on kirjoitettu.
Surullista on, etteivät näin sanovat ymmärrä tällöin vähintäänkin samalla
tavalla tulkitsevansa ja pahoinpitelevänsä Raamattua kuin ‘ääriliberaaleina’
pitämänsä kanssakristittynsä. Raamattua kun ei kerta kaikkiaan voi lukea vailla
omia, usein kovin piintyneitä ennakkokäsityksiä. Raamatullisuus on aina
valikoivaa, tiettyjen raamatunkohtien tulkintaa toisten raamatunkohtien
perusteella – ja tietysti myös perinteen perusteella, joka on aina läsnä.
Kuka siis
haluaa nyt astua esiin, ja tuomita kanssaihmisen vilpitön raamattunäkemys
epäraamatulliseksi? Toki, omasta näkemyksestä poikkeava lähtökohta on vaikea
hyväksyä. Toki, saattaa olla, ettei se ole kristillinen näkemys. Mutta
’epäraamatullinen’?
Vaikeaa on
ohittaa omat ennakkoluulot, pelot ja varmuus oman näkemyksen ikuisesta
oikeutuksesta. Voisi kuitenkin kuvitella, että kristittyinä voisimme myöntää
tarkastelevamme niin Jumalaa, kanssakulkijoitamme kuin Raamattuakin kuin
kuvastimesta. Tietomme on kovin vajavaista, joten ei ole ihme, jos olemme eri mieltä
asioista. Miksi meillä pitää olla niin suuri tarve käännyttää toisiamme
harhasta toiseen ja tuomita toisiamme?