Hautausmaan kynttilämeri
kertoo
rakkaudesta ja kiitollisuudesta menneitä sukupolvia kohtaan. On tärkeää, että meillä on
paikka, jossa saamme
muistella menneitä sukupolvia. Se vahvistaa tietoisuuttamme siitä, mihin
kuulumme ja mihin olemme matkalla.
Viipyminen pyhäinpäivänä
läheisten muistoissa ja kiireetön vaeltelu hautausmaan puistossa liittää meidät
siihen kokemukseen, että elämä ei ole vain tässä. Me kuulumme
yhteen, sukupolvet ennen meitä, nyt on meidän vuoromme ja sitten tulevat he, jotka
kulkevat meidän jälkeemme.
Pyhäinpäivän
raamatunteksteistä nousevat esiin käsitteet
pyhyys ja autuas. Raamatussa pyhyys käsitetään
Jumalan ominaisuutena. Ihminen on kosketuksissa pyhään, sillä Jumala on pyhä ja
ihminen puolestaan Jumalan kuva. Näin pyhyys
on ihmisessä vain Jumalan kautta. Jokainen Kristuksen oma on pyhä,
osallinen näkymättömästä pyhien yhteydestä.
Autuas on niin ikään suhteessa Jumalaan, Jumalan onnelliseksi tekemä,
onniteltava.
Uudessa testamentissa sanalla autuas
kuvataan hengellistä, sisäistä iloa, josta Jumalan valtakunnan kansalaiset
pääsevät osallisiksi. Tätä onnellisuutta Jeesus tarkoittaa vuorisaarnan autuaaksi julistuksissa.
Jumalan valtakunnan hyvyydet on jo lahjoitettu Jeesuksen omille, vaikka tämänhetkinen elämäntilanne usein
näyttää aivan päinvastaiselta. He saavat lohdutuksen, he saavat periä
maan ja heidät ravitaan. Jumalan
läsnäolo ilmestyy elämän varjojen ja painojen alla eläville!
Virret, ja Raamatun ajatukset
antavat sanoja sille toivolle, että kuolema on portti uuteen. Kristillisessä
hautaan siunaamisessa avautuu kerta toisensa jälkeen se näky, että läheisen lähtö
on kuin esiripun heilahdus. Raja tämän - ja tuonpuoleisen välillä tuntuu
ohuelta. Suru avaa sielumme
silmiä näkemään jotakin siitä, mitä arki ja kiire peittävät
alleen.
”Nyt kun maa kääriytyy pimeään, ajattelen, Jumala, sinun
taivastasi. Siellä elämä hehkuu kirkkaana lakastumatta koskaan.
Auta minua avoimin mielin kuulemaan, mitä sanasi puhuu
Isän kodista. Suo, ettei kaipaus Isän kotiin katoaisi sydämestämme. Anna sen säilyä
siellä kuin kevään odotuksen. Tässä
toivossa me jäämme sinun turvalliseen käteesi.
Kotien
rukouskirja
Pyhäinpäivä kirkkovuodessa
Lauantai välillä 31.10.–6.11.Edesmenneiden muistopäivä
Suomalainen pyhäinpäivä, joka aiemmin tunnettiin
"pyhäinmiestenpäivän" nimellä, on vainajien, marttyyrien ja pyhimysten
muistojuhla. Se on alun perin koostunut kahdesta erillisestä marraskuun
alun pyhäpäivästä: kaikkien pyhien päivästä ja kaikkien uskovien
vainajien muistopäivästä. Suomessa pyhäinpäivän perinteeksi on
muodostunut vierailu edesmenneiden omaisten ja läheisten haudoilla ja
kynttilöiden sytyttäminen heidän muistolleen. Kirkkovuoden liturgisena
värinä on punainen marttyyrien tähden, mutta etenkin
iltajumalanpalveluksissa käytetään myös puhdasta valkoista.
Pyhäinpäivän nimi
saattaa johtaa ajatukseen, että vain kirkkojen erityisesti
"pyhimyksiksi" julistamat miehet ja naiset olisivat erityisasemassa ja
etuoikeutettuja tulemaan muistetuiksi tänä pyhänä. Kuitenkin
jokainen
Kristukseen uskova, onpa hän sitten elävä tai kuollut, on pyhä. Hän ei
ole pyhä itsensä tai omien saavutustensa, vaan Jumalan armon tähden;
omilla töillään ihminen kun ei pelastusta voi itselleen hankkia (Mark.
10:27). Kristuksen kautta ihminen on erikoisessa tilassa: vaikka hän
vajavaisena ja rikkonaisena on ja pysyy syntisenä, hän on kuitenkin
vanhurskas
eli Jumalalle kelpaava. Juuri tätä tarkoitetaan luterilaisen kirkon
keskeisellä opinkohdalla, jonka mukaan ihminen tulee vanhurskaaksi
"yksin armosta, uskon kautta, Kristuksen tähden".
Vuorisaarnassaan
Jeesus luettelee ihmisryhmiä, joita hän kutsuu autuaiksi -
onnellisiksi. Heidän onnensa on jotakin syvällisempää kuin hetkellinen
ilo maan päällä: kysymys on Jumalan läsnäolon ja rakastavan armon
synnyttävästä täydellisestä sielunrauhasta.
Kuitenkin Jeesuksen
nimeämät ihmisjoukot näyttävät koostuvan sellaisista, jotka ovat
maanpäällisessä vaelluksessaan kaikkea muuta kuin onnellisia. Heidän
joukossaan on niin murheellisia kuin vainottujakin. Näin hänen
julistukseensa sisältyykin mitä suurin rohkaisu ja lohdutus: Jumala on
pyyhkivä pois kaikki heidän surunsa ja antava heille iankaikkisen ilon,
kun he tulevat Hänen valtakuntaansa. Saamme uskoa myös aitoon ja
todelliseen jälleennäkemiseen niiden rakkaittemme kanssa, jotka ovat jo
menneet edellämme.
Tämän lohdullisen ja rohkaisevan lupauksen
uskominen antaa meille voimaa toimia noiden autuaaksi julistettujen
pyhien tavoin ja vaikeuksienkin keskellä noudattaa Jumalan antamaa
rakkauden käskyä. Meidän ei tarvitse pelätä epäonnistumista ja kantaa
pakottavien vaatimusten rakasta taakkaa, sillä osamme lepää
turvallisesti Jumalan armossa. Voimme jatkaa kristityn työtä
luottavaisin ja iloisin mielin ja liittyä kaikkien pyhien yhteyteen,
tässä elämässä ja seuraavassa. "Vapauteen Kristus meidät vapautti" (Gal.
5:1).
Pyhäinpäivän evankeliumi
Matteuksen evankeliumin 5:1-12
Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja
opetuslapset tulivat hänen luokseen. Silloin hän alkoi puhua ja opetti
heitä näin:
”Autuaita ovat hengessään köyhät,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita murheelliset:
he saavat lohdutuksen.
Autuaita kärsivälliset:
he perivät maan.
Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano:
heidät ravitaan.
Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:
heidät armahdetaan.
Autuaita puhdassydämiset:
he saavat nähdä Jumalan.
Autuaita rauhantekijät:
he saavat Jumalan lapsen nimen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan:
heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita
olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä
valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä
palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin
profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.”